Formålet med nyhedsbrevet er at bygge relationer med brugerne, lede trafik til hjemmesiden og skabe salg. Det giver næsten sig selv, at det ikke er særlig smart at kommunikere det samme til hele nyhedsbrevslisten, uanset hvor stærk relationen er, hvad de allerede har læst på hjemmesiden, eller om de allerede har købt.

 

Segmentering af nyhedsbrevet

Derfor er det oplagt at segmentere nyhedsbrevet, så kommunikationen bliver så relevant og målrettet som muligt. Det handler om at bekræfte og støtte den købsbeslutning, som brugeren er tættest på, og det sker bedst ved at tage udgangspunkt i brugeren og hvor brugeren er her og nu.

Men virkeligheden er, at langt de fleste nyhedsbreve hverken er segmenterede eller målrettet modtagerne.

 

Statisk segmentering

De fleste nyhedsbrevssystemer tilbyder segmentering på statiske informationer, såsom geografi, demografi og evt. interesser, der opsamles ved tilmelding til nyhedsbrevslisten.

Således kan nyhedsbrevet eksempelvis segmenteres op i:

  •        Mand/kvinde
  •        Med børn/uden børn
  •        Jylland & Fyn/Sjælland

Udfordringen er at få abonnenterne til at afgive den information om sig selv – og det vil sjældent blive en særlig stor del af listen, der bliver profileret. Gevinsten ved at tilpasse nyhedsbrevet efter denne form for segmentering er desværre også sjældent indsatsen værd.

 

Dynamisk segmentering

Her er den store forskel, at profileringen kan ændre sig. Her tages der udgangspunkt i brugernes interesser, som kan skifte fra tid til anden. F.eks. hvilket rejsemål drømmer brugeren om til sommer, eksempelvis:

  • Mallorca
  • Tenerife
  • Gran Canaria
  • Lanzarote
  • Hurghada
  • Alanya
  • Side
  • Marmaris
  • Belek
  • Rhodos
  • Kreta

Udfordringen er at få opsamlet denne viden. De fleste nyhedsbrevssystemer kan kun se klik-historik i nyhedsbrevet.

Normalt vil nyhedsbrevssystemet tro, at brugeren er interesseret i den destination, der klikkes på i et nyhedsbrev, men adfærden på hjemmesiden kan vise noget andet; at brugeren i virkeligheden er mere købsmotiveret for en helt anden destination.

Derfor er det bedst at analysere på brugernes adfærd på hjemmesiden og herudfra bestemme, hvilken destination, de er mest interesseret i, og særligt når brugerens adfærd på hjemmesiden skifter fra én destination til en anden.

Denne funktion med dynamisk segmentering efter adfærden på hjemmesiden kan hverken Mailchimp, Campain Monitor, Ubivox eller andre nyhedsbrevssystemer

 

Sådan laver du dynamisk segmentering

LeadScoreApp er et simpelt system til at tracke brugernes adfærd på hjemmesiden, og som kan spore adfærden ud på et ubegrænset antal parametre. Således kan systemet sættes op til alle hjemmesider og snakke sammen med alle nyhedsbrevssystemer.

Systemet beregner også en ekstra dimension: ”Lead score” – hvor købsmotiveret er brugerne. Således kan du lave et segment af brugere, der er meget købsmotiverede og som drømmer om rejser til Cuba, men som mangler lidt ekstra hjælp til at tage købsbeslutningen.

Resultater med dynamisk profilering

Nyhedsbrevet bliver nu meget målrettet, aktuelt og relevant for modtageren, og erfaringerne viser, at åbningsraten er 52 % bedre, klikraten er knap 200% bedre og konverteringerne er 95% bedre en på almindelige nyhedsbreve.

Det afhænger selvfølgelig af kommunikationen i nyhedsbrevet og den enkelte case, men dette kan også gøres meget bedre. Faktisk inspirerer erfaringerne med at sende så målrettede nyhedsbreve til at revurdere nyhedsbrevsstrategien.

Et og samme nyhedsbreve til alle er gammeldags…

2018-10-29T12:32:53+00:00