Effektiv e-commerce med LeadScoreApp

Webshop mail flows

Dette indlæg forklarer, hvordan du kan segmenter og automatiserer mail flows med LeadScoreApp

Indlægget vil bl.a. forklare:

  • Hvordan du får bedre succes med dit nyhedsbrev
  • Hvordan du vinder flere kunder og holder dem loyale
  • Hvordan du automatisk segmenter dit nyhedsbrev

Du skal sende e-mails, der matcher modtagerens online adfærd

Det hele starter med, at du begynder at tracke dine modtager på shoppen. Dette giver dig mulighed for at se hvilke sider, hvert enkelt modtager har besøgt. Dette er udgangspunkt for, at markedsføre personligt til hvert enkelt lead, baseret på deres egen online adfærd.

Du skal lave mail flow, der kan stimulere og påvirke købsmotivation hos dine nyhedsbrevsmodtager, og pleje dem til at blive loyale kunder. Det handler altså om at sende det rigtige indhold, på det rigtige tidspunkt, til det rigtige lead, som i sidste ende, så skal det lede til en købsbeslutning.

Inspiration til mail flows:

Web adfærd
– Interesse i Produkt kategorier Eks. Drengetøj
– Interesse i Produkter. Eks. noname Drenge buks str 140
– Interesse i temaer. Eks. Økologisk tøj

Customer journey
– Browser – Første gang de besøger shoppen
– Shoppers – Første gang de kommer noget i kurven
– Buyers – Første gang de køber et produkt
– Loyal Customer – X gange de har købt et produkt

Engagement
– Last visit – Sidste gang de besøgte shoppen
– View URL – Eks. Set siden ”VIP sales event”
– Last Buy date – Sidste data for køb i shoppen

Data-capture
Berig dine leads med alle transaktionsdata direkte fra shoppen med vores SDK
– Basket ID (Genskab kurv)
– Last order date (Loyalitets flow)
– Køb af produkter (Opsalgs flow)
– Order value
– Og alle andre data du vil samle

Automatisk segmentering

Forbrugerne undersøger grundigt produktet, de er interesseret i. De sammenligner priser, tjekker produktets materiale, læser anmeldelser og sammenligner produktet med lignende produkter.

En interesseret kunde vil derfor besøge mange sider på dit website og efterlade en stor mængde digitale fodaftryk, som kan fortæller om, hvilken produktkategori de interesserer sig for, og hvor tæt de er på en købsbeslutning.

LeadScoreApp holder styr på, hvad dine leads interesserer sig for, så systemet kan sende den mail, der passer bedst til kundens interesser og behov – her og nu. 

Segmenteringen opdateres i realtid, efterhånden som et lead klikker rundt på shoppen.

Inspiration til Segmentering

Demografi
– Mand
– Kvinde
– Familie med børn

Produkt kategorier
– Sko 
– Jakker
– Bukser
– Sport

Temaer
– Crossfit
– Fodbold
– Outdoor

Personaer

– Entusiaster – Har kigget på 5 Premium produkter
– Hverdagsbruger – 
– Tilbudsjæger-  Har kigget på 5 tilbudsprodukter

Customer Jurney

– Sleepers – Alle der er på listen, men som ikke har besøgt shoppen i 6 mdr.
– Visitor – Alle der besøgt shoppen, men ikke lagt noget i kurven
– Shopper – alle der har lagt noget i kurven – men ikke købt
– 1. time customer – Alle der kun har et købt i butikken
– Loyal Customer – Alle der har mere end 5 køb i butikken 

Du vil hele tiden være opdateret med hvilke segmenteringer en modtager er kvalificeret til. Hvilke de seneste har interageret med. Og hvilken der er en over all vinder. 

Eksempel på segmentering

Billedet nedenunder viser profile score for et lead. Denne score gives alt efter, hvilken produkt kategori leadet besøger på siden, og ligeledes hvilke egenskaber produkterne har.

Leadet har kigget på tøj på din hjemmeside, og det meste af tøjet var økologisk tøj til drenge i alderen 0-2 år. Denne adfærd er nu automatisk afkodet til en interesse profil:

web shop mail flows baseret på profile score

Denne persons profile score viser altså, at vedkommende kan være en nybagt mor/far til en dreng, der går op i at tøjet skal være økologisk.

En produktvisning går altså fra at være en simpel brugersession til at blive en hændelse, der afslører interesser og behov.

Automatiske e-mails
– med det rigtige indhold, til det rigtige lead, på det rigtige tidspunkt.

Klik adfærden på hjemmesiden har altså afsløret købsinteresser. Dette benyttes nu til at sende målrettede e-mails til vedkommende.

Så kan du eksempelvis lave en personlig mail til leads, der viser interesse for økologisk drengetøj i alderen 0-2. Indholdet i mailen kunne være tilbud på nogle af de produkter, vedkommende har kigget på, eller noget hjælpsomt indhold omkring, hvorfor man skal vælge økologisk tøj.

Email flows

Velkomst flow
1-5 mails ved sign-up

Winback visitors
Du kan lave forskellige flows, der får dine leads tilbage på siden. F.eks. kan du opsætte en regel for, at leads, der ikke har besøgt webshoppen indenfor de seneste 60 dage, får en mail med emnelinjen “Vi savner dig”.

Her kan du med fordel gøre brug af et sjovt eller trist budskab.

Winback shoppers
Rabatkoder er en af de mest anvendte metoder til at vinde kunder tilbage – det er en sikker vinder. Rabatkoden har dog stadig uløst potentiale: tilføj en tidsfrist.
Hvis rabatkoden har en tidsfrist på 3 dage til en uge, vil din læser tillægge endnu mere værdi til tilbudet.
Et socialpsykologisk studie påviser nemlig, at vi tillægger mere værdi til ting, der er begrænset.

 

Eksempel på program med automatiske emails

Flow

Indhold

Trigger

Velkomst

Målretning:
Alle nye leads på listen

Indhold:
Introducerer jer.
Motiver og hjælpe til at benytte velkomsttilbuddet.
Skal gerne køre automatisk over 3-6 mdr…

Mail1: + 7 dage

Mail2: +14 dage

Onboarding

Målretning:
Målrettet dem der har besøgt hjemmesiden, men ikke har købt noget endnu.

Formålet er at Motiverer modtageren til første køb

Mail1: + 1 dage

Mail2: +3 dage
Mail2: +7 dage

Win back

Målretning:
Målrettet dem, der pludselig holder på med at spille.
Formålet er at fastholde med at spille.

Indhold:

Et batteri af triggermails i forskellige kategorier. Udløses af kundens adfærd på hjemmesiden.  Mailen kan evt. hente dynamisk indhold fra hjemmesiden med aktuelle tilbud, nyheder og priser.

En mail for kategori.
aktiveres af online adfærd

 

Første køb

Målretning:

Dem der skal lave deres første køb.

Indhold:
Fokus på at få dem til at lave et nyt køb
Det handler om at blive en af kundens foretrukne shop i din kategori

         Tilbyd evt. en gave sammen med næste køb. 

 

Mail 1: + 7 dage

Mail 2: + 1 mdr.

Mail 3: + 2 mdr.

 

Genkøb

Målretning:

Dem der har købt men er blevet inaktive.

 

Indhold:

Eksklusive tilbud for gode kunder

 

Aktiveres X dage siden sidste køb

Loyalitet

Opfordring til at skrive reviews og anmeldelser på trustpilot og andre sites…

 

 

LeadScoreApp vælger selv den bedste mail

Du kan oprette ligeså mange mail flows, som du har lyst til uden frygt for at spamme dine læsere. 

  • Et kø-system i LeadScoreApp gør, at der er en grænse for, hvor ofte et lead kan modtage mails.
  • Systemet vælger selv den mail, der bedst matchermed leadets aktuelle ønsker og behov.

Skulle det ske, at en mail ikke længere er relevant for leadet, vil LeadScoreApp selv fjerne denne fra køen – LeadScoreApp rydder selv op.

LeadScoreApp er en tilføjelse, ikke en erstatning

For at bruge LeadScoreApp kræver det ikke, at du udskifter det nyhedsbrevssystem, du er glad for. Med en API nøgle kan du let integrere LeadScoreApp med dit foretrukne mailsystem.

Bestil en gratis demo her

Så kan du tracke op til 100 leads på din hjemmeside og bruge alle funktioner i LeadScoreApp gratis.

Har du brug for en introduktion til LeadScoreApp? – Så book et møde med mig i dag! 

Vi guider dig gennem systemet og svarer på alle dine spørgsmål.

Seneste indlæg

Prospects fra hele verden

Fastbase opkøbte LeadScoreApp for snart 2 måneder siden, og vi har arbejdet på, at dette nye fællesskab, skal tilbyde vores kunder det bedste fra begge

Læs mere »