Marketing automation revolutionen header

Marketing Automation Revolutionen

Din digitale strategi bliver afgørende i konkurrencen om kunderne- og en revolution er på vej! Forstår virksomheden ikke denne digitale revolution og de værktøjer, der skal benyttes for at udnytte mulighederne, så bliver de udkonkurreret af virksomheder, der forstår at tilpasse sig til de nye markedsvilkår.


Paradigmeskift i beslutningsprocessen

– Tror du stadig, at markedsføring foregår som for 5 år siden?

Mange virksomheder er låst i deres billede af nettet, og hvordan det bruges. Denne fastlåshed i et forældet paradigme, er deres største udfordring. De tror stadig, at markedsføring skal gøres som for 5 år siden og bruger endnu flere penge i de samme markedsføringskanaler og forretningsgange, som de kender.

Men kunderne reagerer ikke på det. Kunderne har flyttet sig, og evner virksomhederne ikke at gøre det samme, så taber de! Virksomhederne skal indstille sig på et paradigmeskifte inden for digital markedsføring. Mange virksomheder er fastlåst i forestillingen om, at internettet kun er lille del af kunderne beslutningsproces.

Faktum er dog, at købsprocessen er blevet meget mere digital. Kunderne researcher selv på nettet for kreative input og smarte løsninger på deres problemstillinger. Der sker en stor frasortering af virksomheder, der ikke har en hjemmeside, der fanger deres kunders interesse i denne fase. Uprofessionelle hjemmesider efterlader et tilsvarende uprofessionelt indtrykt af virksomheden, og de bliver derfor frasorteret.

Hvis indholdet ikke er relevant, aktuelt, engagerende og inspirerende, så surfer kunderne hurtigt videre til den næste hjemmeside på listen i Google-søgningen.

Denne udfordring skal tages seriøst, og det er derfor vigtigt at forstå, at kunderne har flyttet sig.

I dag er ca. 80% af deres købsproces digital. Har virksomheden ikke styr på deres hjemmeside og deres digitale strategi, kommer de slet ikke i betragtning hos kunden. (Kilde: Google)


Den største kilde til New Buizz er online aktiviteter

Den vigtigste kilde til New Buizz ligger i digitalmarkedsføring. Jeg oplever, at mange virksomheder selv tager ansvar for hjemmesiden, men ikke matcher dette ansvar med de rette kompetencer og ressourcer. Hjemmesiden ender med at være sidste prioritet, og alle de gode idéer og ambitioner bliver ikke ført ud i livet. Virksomhederne bliver fanget i dagligdagen og hverdags-opgaver og anses som ”vigtigere” end at eksekvere på virksomhedens onlinestrategi.

I  et strategisk perspektiv, så opstår der bare et større og større hul mellem det potentiale, der er online og det som virksomheden faktisk udnytter. Dette hul er blevet så stort, at det truer med at lukke mange virksomheder, fordi de ikke får den forventede tilgang af nye kunder.

Har virksomheden fokus på New Buizz, så skal hjemmesiden i særdeleshed være centrum for den digitale strategi. Det nytter ikke noget, at hjemmesiden blot er et opslagsværk i alle produktbeskrivelser og brochurer, som virksomheden har udgivet.

Nej, hjemmesiden er en sælger, der skal være aktuel, relevant og inspirerende for den enkelte kunde.

Der skal produceres unikt indhold, der støtter kunden lige præcis i det behov, som de søger opfyldt.

Alle kunder er heller ikke på det sidste trin i købsprocessen, hvor det handler om at købe eller tage kontakt. En stor del af trafikken på hjemmesiden kommer med det formål at blive inspireret, blive klogere og uddanne sig selv, før der tages en beslutning. Den type indhold fejler rigtig mange virksomheder med.


Marketing Automatisering

Marketing Automatisering er en smart måde at lade et marketing software klare alle de tidsrøvende processer. F.eks. med at sikre, at de rigtige leads får den rigtige kommunikation på det rigtige tidspunkt.

Med LeadScoreApp får du mulighed for at lave marketing automatisering. Du kan se ALT hvad alle dine leads foretager sig inde på hjemmesiden. Du kan se hvornår og hvilke sider de besøger. Du får tracking på ALT, hvad de foretager sig, og får FULDT OVERBLIK over det digitale fodaftryk de efterlader – også ved genbesøg op til et helt år efter.

Marketing automatisering handler om at bruge hjemmesiden og email markedsføring til at kommunikere med de rigtige leads på det rigtige tidspunkt og fremsætte de rigtige budskaber – OG i sidste ende kvalificere leads til købeklare kundeemner. Med avancerede triggers på baggrund af besøgsadfærden på hjemmesiden identificere leads med særlige behov for kommunikation målrettet til dem, for at flytte dem gennem købeprocessen. Dette styres ved hjælp af lead-scoring systemet. E-mails og indhold på hjemmesiden skal kun opsættes én gang, og med marketing automatisering, så plejes marketing databasen helt automatisk.

Eksempelvis:

  1. Alle aktive leads, der har besøgt hjemmesiden 5 gange inden for en periode.
    De kan f.eks. aktiveres med et tidsbegrænset tilbud eller sidste chance for at udnytte en kampagnefordel.
  2. Alle leads man er ved at miste. De har f.eks. ikke besøgt hjemmesiden i 6 måneder.
    De skal aktiveres med en win-back kommunikation.
  3. Alle leads der har vist interesse for et bestemt produkt.
    De kan aktiveres med en retargeting kampagne der er relevant, og aktuel i forhold til deres behov. Her kan man f.eks. yderligere segmentere efter, at de skal have scoret X antal point på dette produkt inden for en given periode.

Seneste indlæg

Prospects fra hele verden

Fastbase opkøbte LeadScoreApp for snart 2 måneder siden, og vi har arbejdet på, at dette nye fællesskab, skal tilbyde vores kunder det bedste fra begge

Læs mere »