marketing automation hvad og hvordan header billede

Marketing Automation: Hvad og Hvordan?

Marketing automation gør det muligt for dig, at lave personlig og relevant markedsføring på massiv skala. Marketing automation, giver dig muligheden for at sende det rigtige indhold, til de rigtige leads, på det helt rigtige tidspunkt!

Det hele starter med at du begynder at tracke dine leads på din hjemmeside. Dette giver dig mulighed for at se hvilke sider hvert enkelt lead har besøgt, og hvilke mails de har åbnet. Marketing automation er med andre ord, en metode der tager udgangspunkt i at markedsføre personligt til hvert enkelt lead, baseret på deres egen adfærd.

I dette blogindlæg, vil vi komme ind på følgende emner:


Databaseret markedsføring giver flere kunder?

Marketing automation er data-baseret. Hvilket vil sige at data omkring hvert enkelt lead, benyttes til at målrette personligt indhold til vedkommende. Ved at markedsføre efter adfærdsmønstre, kan du sikre dig, at hvert lead vil finde markedsføringen relevant, og dermed øge chancerne for at konvertere dem til kunder.


Automatiske markedsførings-processer skaber nærvær

Ovenstående overskrift, kan uden tvivl lyde absurd. Hvordan kan en automatisk proces skabe nærvær? Marketing automation, er alt andet end én automatisk måde at spamme målgruppen på – tværtimod. Med marketing automation, er det lettere, hurtigere og langt mere effektivt at udføre personligt 1:1 kommunikation i stor skala.

Din kommunikation vil blive meget stærkere, og langt mere relevant hos modtageren. Ved at samle data om hvert enkelt leads interesser og behov, får du altså mulighed for at skræddersy din kommunikation til hvert enkelt lead, ud fra lige præcist, det de finder relevant og interessant, og dermed gøre indholdet mere personligt.

En af de store udfordringer ved markedsføring i dag, er at det kan være svært at opretholde relationer og skabe nye relationer, oftest fordi at kommunikationen ikke bliver fokuseret til behovet hos det enkelte menneske. Det er her marketing automation, kan hjælpe dig med at bygge broer og forbinde det tomrum, der mange gange forekommer mellem budskabet og modtageren.


Muligheder med marketing automation

Nu har vi svaret på spørgsmålet “hvad er marketing automation”, lad os nu se på: Hvad kan marketing automation? Vi har opsummeret alle mulighederne, du får ved at bruge marketing automation, i 5 punkter, så du du hurtigt kan danne dig et overblik.

Du vil have mulighed for at:

  • Sende personlig kommunikation baseret på adfærd
  • Automatisere rutine-processer som segmentering og profilering
  • Opnå større Customer Lifetime value (CLV), ved at fastholde kunder med automatiske mails
  • Markedsføre efter customer journey og få flere leads gennem salgstragten
  • Bruge Lead scoring til at kvalificere leads til salg


Marketing Automation skaber synergi mellem salg og markedsføring

Dagene hvor salg og markedsføring er to adskilte siloer er ovre. Med marketing automation strømliner du processen mellem sælgere og markedsføring. Marketing automation gør at salg- og marketingafdelingen samarbejder om at skaffe flere kunder, og bliver i stand til at fastholde flere.

Markedsføringsafdelingen sørger for at skaffe abonnenter til nyhedsbrevet, og generere leads. Disse leads vil herefter blive plejet, af automatiske e-mails som vil varme godt op under et leads købsmotivation. Leadet bliver lige så stille varmere og varmere. Hvor varmt et givent lead er, vil blive målt med Lead Scoring. Lead Scoring betyder at tildele, en score til et lead, alt efter hvilke købssignaler de har udvist på din hjemmeside.

Hvad er marketing Automation?

Eks. hvis et lead ser siden /kontakt/, så vil leadet få en score på 10 tildelt. Men hvis et lead kun har været på forsiden, så vil det kun på tildelt 1 point. Normalen vil være at når en lead score når op på 100, så vil leadet automatisk blive sendt til salgsafdelingen. Salgsafdelingen vil så have alle de informationer, som er blevet indsamlet til rådighed, for at lukke salget.


Podcast omkring Marketing Automation

Der er et kæmpe potentiale gemt i virksomhedens hjemmeside og kontaktdatabase. Men der er ikke mange, der udnytter det store potentiale.

Din hjemmeside og e-mail markedsføring kan gøres langt mere intelligent, målrettet og automatisk. Det kræver en ny tilgang til din hjemmesidens rolle i din virksomheds kommunikation og arbejde med kunder. Du skal begynde at se din hjemmeside, som dit vigtigste salgsværktøj, og aktivt bruge det sådan.

Marketing automation handler altså om at bruge din hjemmeside og markedsførings-platforme til at kommunikere med de rigtige leads, på det rigtige tidspunkt og fremsætte de rigtige budskaber – OG i sidste ende kvalificere leads til at blive købeklare kundeemner.


5 konkrete fordele ved at bruge marketing automation

Det vil give rigtig god mening for dig at arbejde med marketing automation – hvis du ikke allerede gør det! Så derfor har vi lavet en liste, med 5 konkrete fordele, ved at benytte sig af marketing automation.

De fem fordele er som følgende:

  • Du sparer en masse tid
  • Bedre resultater med e-mail markedsføring
  • Bedre ROI på markedsføring budgettet
  • Øge kundeloyaliteten
  • Hurtigere købsprocess


1: Du sparer en masse tid

Ville det ikke være fantastisk, hvis du kunne lave flere kampagner smartere, hurtigere og organisere dem og sende dem til dine kundeemner? Gennem automatiserede og personlige e-mail kampagner samt nyhedsbreve, øger du dine kundeemners engagement.

Marketing automatisering handler om at bruge hjemmesiden og e-mail markedsføring til at kommunikere med de rigtige leads på det rigtige tidspunkt og fremsætte de rigtige budskaber – OG i sidste ende forhåbentligt kvalificere dem til købeklare kundeemner.

E-mails og indhold på hjemmesiden skal kun opsættes én gang, og med marketing automatisering, plejes marketing databasen helt automatisk. Derefter vil det kun være nødvendigt at holde dit marketing automation system, opdateret med nyt indhold hver 6-12 måned.

spare tid marketing automation billede

Skærmbilledet er taget fra emailmonday.com

2: Bedre resultater med e-mail markedsføring

Formålet med nyhedsbrevet er, at bygge relationer med brugerne, lede trafik til hjemmesiden og skabe salg. Derfor er det oplagt, at segmenterer nyhedsbrevet ud fra brugerens profil, så kommunikationen bliver så relevant og målrettet som muligt. Det handler om at bekræfte og støtte den købsbeslutning, som brugeren er tættest på, og det sker bedst ved, at tage udgangspunkt i brugeren og hvor brugeren er her og nu.

Eksempelvis:

  • Aktivering af de rigtige e-mail kampagner på det rigtige tidspunkt, mod de rigtige modtagere.
  • Segmenterede e-mail flows mod dine forskellige kundesegmenter, når de bliver aktive på hjemmesiden.
  • E-mail flows der støtter salget af dine produkter, efter et kig på hjemmesiden.

Med marketing automatisering kan du optimerer dine e-mail kampagner og samtidig automatisere hele mail forløbet.


3: Bedre ROI på markedsføringsbudgettet

Uanset om du har et lille eller stort marketingbudget, er det altid relevant at reducere dine omkostninger – til dette kan Marketing Automation nemt blive din bedste ven.

Med marketing automation software, kan du på en simpel og smart måde lade softwaren klare alle de tidsrøvende marketingprocesser.

Ved at automatisere gentagne processer kan du frigøre dit markedsføring- og salgsteam til at følge op på de ”hotte leads”, der er klar til at købe. Ifølge nucleusresearch.com, driver Marketing Automation en stigning på omkring 14,5% i salget og en reduktion på 12,2% i marketing budgettet – derfor anvender flere og flere virksomheder i dag automatiseringsløsninger.

marketing automation roi billede

Skærmbilledet er taget fra emailmonday.com

4: Øge kundeloyaliteten

Du kan varme dine ”kolde leads” op med personlige e-mail kampagner og tilbud, der plejer dem frem til salg og herefter, forhåbentligt loyale kunder. Dette kan du gøre ved automatiske ”opsalg” på deres første køb, ved at tilbyde den næste version. Du kan krydssælge nødvendige accessories eller ekstraudstyr for en bestemt vare eller tjenesteydelse. Du kan derfor tilbyde cyklus-baserede salg. Husk – ”Kundeloyalitet er uvurderlig”!


5. Hurtigere købsprocess

Med LeadScoreApp kan du se ALT, hvad dine leads foretager sig inde på hjemmesiden. Du kan se, hvornår og hvilke sider de besøger. Du får tracking på, hvad de foretager sig og får overblik over det digitale fodaftryk de efterlader.

Med avancerede triggers på baggrund af besøgsadfærden på hjemmesiden, kan du identificere leads med særlige behov for kommunikation målrettet til dem for at flytte dem igennem købsprocessen. Du vil kunne sende relevant og personlig markedsføring til dine leads, på det rigtige tidspunkt, med det rigtige budskab – Helt automatisk.

kortere salgsprocess billede

Skærmbilledet er taget fra emailmonday.com

Opsummering

Med marketing automation software, kan du sætte din markedsføring på autopilot, og samtidigt se alt, hvad alle dine leads foretager sig inde på din hjemmeside. Du kan se hvornår og hvilke sider de besøger. Du får tracking på, hvad de foretager sig og får overblik over det digitale fodaftryk de efterlader. Du indsamler altså en stor mængde af data, omkring dine leads, deres adfærd og får en dyb indsigt i, hvad de finder interessant. Nu til dags, så er data, det der kan give der overhånden, over dine konkurrenter.

Seneste indlæg

Billede der symbolisere at nogen besøger din hjemmeside

Se hvem der besøger din hjemmeside

Der er stor hjælp, hvis du gerne vil have en daglig liste af kvalificerede kundeemner at arbejde med. Med vores vores seneste opdatering af Prospects i Leadscoreapp, har du nu

Læs mere »
Billede der symbolisere en markedførings tragt

Marketing Funnels

Hvad er funnels, og hvordan kan du bruge det indenfor online markedsføring?  I dette blogindlæg vil jeg hjælpe dig med, at få en forståelse af hvad en

Læs mere »