Customer journey markedsføring – Online markedsføring

Customer journey markedsføring

Customer Journey markedsføring, er en ny disciplin for mange, men ikke desto mindre er effekten enorm! I et af vores tidligere indlæg diskuterede vi hvordan du bedst kortlægger den digitale kunderejse. Har du endnu ikke kortlagt den digitale kunderejse for din virksomheds kunder, vil jeg anbefale at du starter med at læse vores blog indlæg om Den digitale kunderejse. 

Markedsføring kan til tider være en udfordrende disciplin, og oftest glemmer man kunden / brugeren, der i sidste ende modtager annoncerne. Dette resulterer i at man kommer til at pushe et budskab, der ingen værdi skaber, men kun råber KØB KØB.

Det er de færreste der har succes med customer journey markedsføring, derfor er det vigtigt at træde et skridt tilbage, og se det fra brugerens perspektiv – det er her begrebet, customer journey markedsføring kommer i spil.

En klassisk model for en customer journey kunne evt. se således ud:

Det særlige ved denne model, er at den tager udgangspunkt i de touchpoints kuden berører igennem sin kunderejse.

 

Den store udfordring er budskabet

Den store udfordring ved markedsføring i dag, er at budskabet sjældent er i kontekst for dets modtagere. Hvis kunden stadig overvejer sine muligheder og undersøger markedet, vil det sjældent give mening at presse på med et salg, dette kan i værste fald være så frastødende at kunden forlader markedet, eller køber hos en konkurrent.

Det handler om at kommunikere konkret, så budskabet stemmer overens med kundens nuværende trin i kunderejsen

Marketing automation løser problemet

Marketing automation er ved at blive meget udbredt, også i Danmark. Dette er meget forståeligt, da det løser netop dette problem. Kort fortalt kan man med marketing automation, sende det rigtige budskab, til den rigtige person, på det helt rigtige tidspunkt og så endda automatisk. På baggrund af dette kan man bruge data til at udføre customer journey markedsføring.

Data er råstoffet – din hjemmeside er guldminen

Marketing automation, bygger på adfærdsdata fra dine brugere / leads / abonnenter. Alt data bearbejdes og konkretiseres til hver enkelt person, således at der automatisk opbygges en profil, som systemet automatisk benytter til at tilpasse budskabet, og ikke mindst sørge for at budskabet når modtageren, på det helt rette tidspunkt.

Så når et lead er tæt på at konvertere vil, et marketing automation system vide dette. Alt sammen på baggrund af den online adfærd, som leadet har udvist. Systemet agerer automatisk på dette, ved eks. at målrette Facebook traffik annoncer eller e-mail mod vedkommende med det produkt der er vist interesse for.

Nu tænker du måske: Er det ikke bare en retargeting annonce?

Dette er delvist, en retargeting annonce, men med marketing automation, tager man højde for hvor stor interessen er for produktet. Dette gør at annoncen kun målrettes mod leads, der er tæt på at konvertere, og ikke blot folk der evt. har været nysgerrige. Derved bliver dine annoncer mere relevant, og du sparrer penge på markedsførings-budgettet.

 

God markedsføring handler om at bygge relationer op

En blokering og ligeledes motivation til at få mennesker til at handle, er tillid. En god markedsføringplan, søger at skabe en relation bygget på tillid med sine forbrugere.

Denne tillid skabes, ved at være forstående og lytte til sine brugere, og skal dette gøres i massiv skala, skal der anskaffes et marketing automation system, der kan indsamle og bearbejde individorienterede adfærdsdata.

Så kan du bla. tracke hvert leads kunderejse og sørge for at budskaberne i din customer journey markedsføring passer hertil.

Kridt banerne op til markedsføringsplanen

Når du har lavet din customer journey, er det nu på tide at kortlægge hvilke budskaber der skal leveres til hvert trin i kunderejsen.

Til dette er der to dimensioner

  • De deciderede budskaber og dets formål
    • Er formålet information, salg eller andet?
  • Kanaler / berøringspunkter
    • Hvor befinder vores kunder sig, på dette trin i kunderejsen?
      • Facebook
      • Adwords
      • LinkedIn
      • Blog
      • E-mail
Eksempelvist ville awareness stadiet, tage stort udgangspunkt i kommunikation på sociale medier, da det oftest er der, awareness om dit produkt eller brand bygges.

“The medium is the message”
– Marshall Mcluhan 1968

Video: Levér den bedste oplevelse på ethvert touchpoint

Jesper Gjødvad Andersen

Jesper Gjødvad Andersen

Inbound marketing- & sales specialist

 

D. 9/10 2019

2019-02-06T14:25:34+00:00