Marketing automation til rejsebranchen

Netop når det kommer til rejser varierer kunders interesser ofte over tid, og det kan derfor være svært at markedsføre relevant og værdifuldt indhold og dermed skabe gode markedsføringsresultater.

Løsningen er at vende markedsføring til at tage udgangspunkt i den enkeltes kunderejse. Få identificeret interesser, ønsker og behov, der er aktuelle lige nu, for så at tilrette markedsføring med det helt rigtige indhold, på det rigtige tidspunkt, til den rigtige modtager. Lyder det som et uoverskueligt stort stykke arbejde? Bare rolig; marketing automation klarer det hele for dig, helt automatisk.

 

Markedsføring efter kunderejsen

Den digitale kunderejse er i grove træk de trin, som kunder gennemgår, fra det øjeblik de opdager et behov og vælger jer som leverandør, til de forlader jer igen.

Markedsføring efter kunderejsen er en ny disciplin for mange, men ikke desto mindre er effekten enorm!

Kunderejsen er udgangspunktet for al relevant kommunikation. Du skal forstå, hvor kunden er i deres købsproces, for at du kan levere en målrettet oplevelse på både mail og hjemmesiden.

Den store udfordring ved markedsføring i dag er at få det rigtige budskab ud til de rigtige kunder på det rigtige tidspunkt. Det kan i værste fald være så frastødende for kunden, der lige har booket en rejse, at få tilsendt et billigere tilbud, at de forlader dig for altid…

Det handler om at kommunikere relevant, så budskabet stemmer overens med kundens nuværende trin i kunderejsen

Op mod 95% af de besøgende på hjemmesiden er ikke parate til at købe en rejse. De befinder sig stadig på et tidligt stadie i kunderejsen og skal først modnes og kvalificeres, før de er klar til at gennemføre en booking. Derfor skal du opdele din marketing automation og give værdi til kunderne på hvert trin i kunderejsen.

Kunderejse

 

Discover

Kunden tænker ikke på rejser. Derfor er deres perception lukket og næsten alt markedsføring filtreres væk – det er bare støj i en travl hverdag. Formålet i denne fase er at vække rejsedrømmen. At få kunden til at stille sig selv spørgsmålet ”hvilken rejse kunne jeg drømme om i år?”.

De bedste virkemidler er at snige sig ind andre steder, hvor perceptionsfilteret er åbent. Det kan være på Facebook, hvor andre venner liker eller kommenterer på rejseoplevelser. Endnu bedre: venner, der lige er kommet hjem fra en rejse.

Adventuredk er lykkedes rigtig godt med at tage ejerskab på hashtags og har fået gæsterne til at tagge deres rejseoplevelser med disse hashtags. De bedste billeder og videoer belønnes og vises på deres Facebook-side. Se casen her.

 

Dream

Nu er kunden vågen. De vil gerne ud at rejse, og nu vil de gerne inspireres. “Jeg drømmer om en tur til USA… hmm. Hvad har andre af gode rejseoplevelser og anbefalinger?”

Er det indhold med karakter af guides, tjeklister, inspiration, gallerier, videoer eller brugeranbefalinger, der varmer rigtig godt op under rejsedrømmen?

Jo mere de får mulighed for at drømme, jo stærkere bliver ønsket om at komme på rejser.
Hvis jeg for hurtigt kommer frem til en pris på f.eks. 50.000 kr., så lukker jeg hurtigt ned for drømmen igen. Det er der ikke råd til år. Vi skal jo også have ny bil…

Hos Check Point Travel finder man masser af inspiration til familiens rejseplanlægning. Kombiner storbyer med badestrande. Hmm. Det vil vi alle sammen gerne. Se casen her.

 

Plan

Nu ved kunden, hvor de skal hen. Så skal der bare findes den rigtige pris og det rigtige tidspunkt. De vil gerne have overblik og hurtige svar, så typisk er det søgefunktionen, en kunde vil benytte for at komme lige til sagen. Når det sker, så ved vi at kunden er i en planlægningsfase, og interessen er fastlåst til enkelte eller få rejsemål. Alt andet er støj. Der skal kommunikeres, så valget af rejse bliver bekræftet og begrundet.

Primo Tours giver et godt overblik over priser med mulighed for at finde den rigtige afgang og indkvartering. Gode billeder og videoer, der kan bekræfte mig i, at dette er det rigtige valg for familiens rejse. Se casen her.

 

Book

Nu har kunden fundet hotel, afrejse og pris og er parat til at booke. De vil gerne have fuldt overblik over pris og alle mulige tilkøb. Kommer der uventede gebyrer oveni prisen, kan det være til så stor irritation, at kunden går ud og kontrollerer prisen hos en konkurrent og du ender med at miste bookingen. Derfor er det vigtigt at være meget transparent omkring prisen, så kunden ikke får ubehagelige overraskelser.

OnlineSki’s gode bookingfunktion giver alle muligheder for selvbetjening og tilkøb, så kunden selv kan konfigurere sin rejse. Se casen her.

 

Markedsføring efter segmentering

Nyhedsbrevet skal segmenteres, så kommunikationen bliver så relevant og målrettet som muligt. Det handler om at bekræfte og støtte den købsbeslutning, brugeren er tættest på, og det sker bedst ved at tage udgangspunkt i brugerens kunderejse og generelle profil.

 

Automatisk segmentering på baggrund af brugeradfærd

Dine hjemmesidebesøgende efterlader digitale fodaftryk, når de interagerer med dit website. Fodaftryk, der alle sammen afslører noget om den enkelte besøgenes interesser i din virksomhed og produkter. Det vil sige, at med hvert klik dine hjemmesidebesøgende foretager sig på dit website, så fortæller de dig faktisk, hvor deres største købsmotivation ligger, og det kan hjælpe dig med at kommunikere dine nyhedsbreve målrettet ud til de rigtige modtagere, på det helt rigtige tidspunkt i deres købscyklus.

LeadScoreApp benytter sig af lead tracking for at se, hvilke sider dine leads besøger. Hvis et lead har 3-7 klik inde på hjemmesiden, afslører det meget mere om deres interesse end det ene klik i nyhedsbrevet. Du får således meget mere data at arbejde med ved at lave segmentering og automatisering ud fra adfærden på hjemmesiden. Klikadfærden på hjemmesiden bruger LeadScoreApp automatisk til at afdække leads’ og kunders interesser, ønsker og behov.

Købsovervejelser segmentering

 

Især når det gælder rejser, skifter brugernes interesser fra tid til anden. Særligt hvis du udbyder forskellige rejse koncepter som sol-rejser, ski-rejser og aktive-rejser. Så er de svært at vide hvornår kunden er i markedet, og for hvilket rejsekoncept.

Hos LeadScoreApp oplever vi ofte, at virksomheder udsender spørgeskemaer til deres kunder med henblik på at finde ud af kundens interesser og købsmotivation. Den triste sandhed er dog, at disse spørgeskemaer allerede er forældet dagen efter, du har modtaget dem fra kunden. Det er de, fordi dine kunders reelle interesser skifter hele tiden.

Dette ses især hos rejsearrangører. Den ene dag er kunden interesseret i et rejsemål til USA, næste dag Canada, og ugen efter er det et helt tredje rejsemål, kunden har i tankerne.

Derfor er det vigtigt hele tiden at kunne følge med i kundens interesser og målrette markedsføring og nyhedsbreve til den interesse, der er dominerende hos kunden lige nu. Det kalder vi for dynamisk interesseprofilering.

 

Sådan virker dynamisk segmentering

Det er meget mere effektivt at kigge på deres historik på hjemmesiden og se, hvilke rejsemål, de er mest engagerede i. Dette kan brugs til segmentering og til at målrette nyhedsbreve mod de rejsemål, brugeren sidst har interageret med eller det rejsemål de har udvist størst engagement overfor.

Med dynamisk segmentering bliver hvert rejsemål scoret ud fra, hvor mange sidevisninger en bruger har, relateret til et givent rejsemål, men også hvor stort et købssignal, en sidevisning udgør på et givent rejsemål.

F.eks.:

/hawaii                                (+ 1 point)     Ser oversigtssiden på et rejsemål
/hawaii/hoteller                 (+ 2 point)     Ser mulige indkvarteringer
/hawaii/priser                    (+ 3 point)     Ser en konkret pris til Hawaii

 

Resultat af dynamisk segmentering:

Dynamisk segmentering

 

Eksempel på dynamisk segmentering:

En kunde har været inde på hjemmesiden i dag og kigget på rejser til USA, Cuba og Hawaii. Men over de sidste 30 dage har kunden brugt mest tid på at undersøge rejser til Hawaii. Du har identificeret hvor kundes købsmotivation ligger – Hawaii – og ud fra dette, udsender du et automatisk nyhedsbrev til kunden, der indeholder rejseinspiration til Hawaii. Du behøver kun at skrive nyhedsbrevet én gang og lade det automatisk udsende til de kunder, der viser interesse for at rejse til Hawaii.

Du plejer derfor dine kunder helt automatisk og sikrer dig, at dine nyhedsbreve indeholder relevant information for modtagerne, hvilket gør dem mere modtagelige for at foretage en købsbeslutning.

 

Se forskellen med LeadScoreApp

Hvis du ofte har ønsket at vide, hvad dine leads og kunder tænker om deres kommende rejse, så kan LeadScoreApps lead tracking, lead scoring og dynamisk segmentering være til stor hjælp for dig.

Vi er stolte af at fortælle, at statistikken for e-mails hos vores rejsekunder, der anvender marketing automation med customer journey og segmentering viser:

88 % bedre åbningsrate end på et almindeligt nyhedsbrev
200 % bedre klikrate
95% bedre konverteringsrate

Vil du gerne se os an uden forpligtelser? Så prøv vores gratis demo og få tracking på op til 100 leads uden bindinger eller tidsbegrænsninger.

2018-11-29T11:29:15+00:00