nyhedsbrev popup billede

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få værdifuldt information omkring leadgenerering.

Sådan opbygger du en B2B e-mail liste

Sådan opbygger du en b2b email liste header billeder

Sådan opbygger du en B2B e-mail liste

Selv om nogle tror at e-mail marketing er en døende marketing form, så er det faktisk stadig den bedste måde for virksomheder at komme i kontakt med deres målgruppe. Statistikker viser at der er over 4.3 milliarder e-mail konti i verden, hvor imod sociale medie giganter, som Facebook har 2 milliarder konti og Twitter har 320 millioner konti. E-mail marketing er ikke kun til B2C virksomheder, der er også et utroligt stærkt værktøj til B2B virksomheder. En statistik fra Vtldesign, viser at 72% af B2B virksomheder, deler værdifuldt viden gennem e-mails og 77% foretrækker at modtage marketing kommunikation gennem e-mails.

Derfor har vi lavet en liste med nogle af de bedste metoder, der kan hjælpe din virksomhed med at opbygge en solid og holdbar e-mail liste.

De 8 metoder er:

  • Hjemmeside
  • Facebook
  • LinkedIn
  • E-mails signatur
  • Pre-launch kampagner
  • Gratis demo af dit produkt eller ydelse
  • E-bog el.lign.
  • Referrals

Hjemmeside

Din hjemmeside er dit vigtigste værktøj, når det kommer til B2B e-mail lister. Det er her hvor at langt størstedelen af folk, vil give dig mulighed for at få deres e-mails. Derfor er det utroligt vigtigt at de besøgende på din hjemmeside har rig mulighed for at give deres e-mailadresse til dig.

Nogle af de mest populære måder at gøre dette er ved at have en pop-up i nederste højre hjørne, hvor du tilbyder at give noget igen, for at få deres e-mailadresse.

vestjystmarketing eksempel

Skærmbilledet er taget på vestjyskmarketing.dk

En anden populær måde er at have en landingsside, hvor at folk får lyst til at give deres kontaktinformation, igen for at få noget for det. Som det sidste så er pop-ups, der fylder hele skærmen, når man har været på hjemmesiden i et specifikt antal tid el.lign., blevet utroligt populært.

Facebook

Statistiker vi at op imod 80% af den danske befolkning har en Facebook konto, derfor er Facebook et oplagt sted, at opbygge din B2B e-mail liste. Vi vil vove at påstå er de personer, som din virksomhed er interesseret i, er til stede på Facebook.

Der er flere forskellige måder hvorpå at du kan opbygge din B2B e-mail liste vha. Facebook.

Opt-in

En af de mest benyttet måder at få folk til at opt-in til din B2B e-mail liste, er ved at have en knap i headeren på din Facebook side. Når folk trykker på knappen, så bliver de sendt til en landingsside el.lign. på din hjemmeside, og der skal de have mulighed for at kunne tilmelde sig din e-mail liste.

Facebook eksempel

Skærmbilledet er taget fra blog.getresponse.com

Facebook Ads

En anden metode er selvfølgelig at lave en Facebook Ads kampagne, der har til formål at skaffe trafik til din hjemmeside, især din landingsside. Det der gør Facebook Ads så godt, er at det giver dig mulighed for at ramme helt specifikke segmenter.

Facebook Lead Ads

En tredje metode ville være at opsætte Facebook lead ads. Facebook lead ads, er en annonce form der giver dig mulighed for at dine bruger let kan angive deres informationer. Helt konkret, hvis en person klikker på din Facebook lead ad, så vil der automatisk komme en form frem, hvor alle ens informationer allerede er udfyldt, ud fra hvilke informationer Facebook har til rådighed.

Man kan segmentere ud fra næsten alt tænkeligt, der er næsten ikke det tech-giganter som Facebook og Google, ikke ved omkring dig.

LinkedIn

LinkedIn er et fuldt ud B2B socialt medie. Statistikker viser at 23% af den danske befolkning er til stede på LinkedIn, hvilket gør det til det tredje største sociale medie i Danmark. Dermed er det oplagt at man tager forskellige tiltag på LinkedIn, der har til formål at udvide din B2B e-mail liste.

Nogle af de tiltag du kan benytte sig af, kan være fx reklamere for landingsside flere steder på din LinkedIn profil. Det kan både være under sektionen Udgivelser eller i din biografi, hvor du reklamere for sin e-bog el.lign. Dette er en utrolig simpel og gratis måde, at anskaffe flere kontakter, men det kræver selvfølgelig også at du er aktiv på LinkedIn og aktivt prøver at øge din tilstedeværelse.

LinkedIn Annoncer

Et andet tiltag ville være at lave reklamer vha. af LinkedIn Ads. LinkedIn Ads, er et system der ligesom Google Ads, køre efter et auktionssystem.  Dette vil helt klart, være den bedste måde og hurtigste måde, at få klare resultater, men det kræver at du ressourcer tildelt til din markedsføring. LinkedIn Ads, er et godt værktøj, til at specifikt fokusere din målgruppe, der er mange valgmuligheder for at segmentere dine ads.

LinkedIn Eksempel

Dette er et eksempel, på hvordan segmenteringen fungere. Skærmbilledet er taget fra getresponse.com.

E-mail Signatur

Dig og dine ansatte sender nok flere hundrede e-mails ud hverdag, dette er en god mulighed til at skaffe nye leads. Udnyt denne mulighed til at give modtagere, mulighed for at abonnere til dit nyhedsbrev, ved at linke til enten en landingsside, eller abonnere direkte fra din e-mail. Et sjovt eksempel på hvordan du kan gøre dette er en mand ved navn Noah Kagan, der har lavet et link i hans e-mail signatur, og når du trykker på linket, bliver du sendt til en landingsside.

Noah eksempel 1

Hvilket tager dig til denne side

Noah eksempel 2

Skærmbillederne er taget fra conversionxl.com

Pre-launch kampagner

Hvis du er en start-up, eller bare er en virksomhed der er snart lancerer et nyt produkt, så burde du overveje en pre-launch kampagne. En pre-launch kampagne er en god måde, at både skabe interesse og opbygge din B2B e-mail liste på samme tid. Det hele foregår ved at man laver enten en ny hjemmeside eller en landingsside, til dit nye produkt. Siden skal vises på en engagerende og visuel måde, hvor du fortæller omkring dit produkt og giver de besøgende mulighed for at tilmelde sig fx et nyhedsbrev, early access el.lign.

Hvad kræver det?

Det hele kræver selvfølgelig at du har et produkt, som folk vil interesse i. Derfor er det utroligt vigtigt at du har lavet intensiv research og markedsanalyser, men det siger næsten sig selv, når enhver virksomhed, lille som stor, skal lancere et produkt.

For at udnytte en pre-launch kampagne, til det yderste. Så kan du med fordel efter at en nyt lead, har udfyldt formularen, tilbyde leadet et tilbud, hvis at leadet inviterer sine venner til at tilmelde sig også. Dette er en fantastisk måde at bruge word-of-mouth, til at udvide din B2B e-mail liste.

Springsled

Et godt eksempel på en pre-launch kampagne der har virket utroligt godt er fra SpringSled. SpringSled er en start-up, der gør det lettere at holde styr på projekter. SpringSled fik over 138.000 nye sign-ups, det må man sige er exceptionelt godt!

springsled eksempel

Skræmbilledet er taget fra springsled.com

 

Gratis demo af produkt eller ydelse

Et tiltag der er stigende i popularitet, er at man tilbyder en gratis demo af din produkt eller ydelse. Dette er en virkelig god måde, at opbygge din B2B e-mail liste, samtidigt med at du giver din potentielle kunder en god smagsprøve af dit produkt. Man kan binde dette tiltag sammen med tiltaget før denne pre-launch kampagne, for at få den fulde effekt ud af begge tiltag.

Vi kan bruge LeadScoreApp som et konkret eksempel, på hvordan man kan benytte en gratis demo, til at opbygge din B2B e-mail liste. LeadScoreApp er gratis at bruge, indtil at du rammer 100 leads. Detter er et perfekt eksempel, på en god måde at både få nye leads, mens at du samtidigt gør dem glade, fordi hvem elsker ikke gratis ting?

LeadScoreApp Eksempel

E-bog

Nu til dags vil folk ikke give dig deres kontaktinformationer gratis. Derfor at du nødt til at tilbyde dem noget til gengæld. Det vil fx være i form af en gratis e-bog. Hvis man går ind på de fleste marketing hjemmesider, så vil man efter lidt tid, blive tilbudt en gratis e-bog omkring marketing, imod at man udfylder en formular med sin e-mail adresse. Grunden til at denne form for tiltag, er så populært, er at den giver noget værdifuldt til både virksomheden og den besøgende. Hele denne form for marketing, er essensen af hvordan flere og flere virksomheder, er begyndt at markedsføre sig selv.

Det behøver ikke at være forholdsvist svært eller tidskrævende at lave en e-bog. Du kan fx bare tage sine 10 mest populære blog indlæg, og lægge dem ind i et dokument og redigere i dem, så det bliver sammenhængende. Så simpelt kan du gøre det, men det er selvfølgelig helt op til dig.

Referrals

Referrals er et tiltag hvori at dine leads, aktivt går ind i sender invitationer til deres venner, familie osv. Derved bliver det muligt for dig at indsamle mange e-mails, ud fra et enkelt lead. Men det kræver selvfølgelig at man tilbyder et lead, noget til gengæld, for at de skal invitere deres venner eller familie. Det kan fx være at du tilbyder et lead, en gratis måned af dit produkt eller ydelse. Tilbud som dette er helt klart en utrolig god måde, hvorpå at dine leads får lyst til at invitere deres venner eller familie.

Det skal lige siges, at bare fordi et lead har sendt invitationer ud, så giver det dig ikke lov til at sende e-mails ud til dem, der er blevet inviteret. Det kræver at dem der har modtaget invitationerne, aktivt går ind og acceptere e-mailen. Men det ændre ikke på at det er et godt tiltag, der gør det muligt at bruge dine nuværende leads, til at invitere potentielle leads, uden du skal løfte en finger.

Opsummering

Der findes virkelig mange forskellige tiltag, som du kan benytte dig af til at opbygge en solid og effektiv B2B e-mail liste. De 8 tiltag som vi er kommet med i dette indlæg, er nogle af dem, som vi mener er mest effektive. Så hvis du er interesseret i at opbygge din egen B2B e-mail liste, så bruge enten din hjemmeside, Facebook, LinkedIn, e-mail signatur, pre-launch kampagner, gratis demo, gratis e-bog eller referrals til at hjælp din e-mailliste med at blive større og bedre.

Seneste indlæg