høst flere kunder header

Sådan høster du flere kunder

Tænk at have et træ fuld af frugter. Fuld af modne frugter, klar til at blive plukket… ”Hvad har det med salg at gøre?”, tænker du måske. Forestil dig, at træet er din hjemmeside. Frugterne er din kundedatabase, og de modne frugter er kunder, der er klar til at købe hos dig igen…

 

Tip 1: Plej dine gamle kunder

Din kundedatabase indeholder mange potentielle salgs leads. Når virksomheder ønsker flere leads, så er det nemt, at gøre som alle andre virksomheder – bruge flere penge på markedsføring. Men der er også et meget billigere alternativ.

Det er nemmere at sælge til eksisterende kunder. Men hvorfor er det så svært at pleje gamle kunder og høste frugterne i kundedatabasen?

Udfordringen er, at du ikke ved nok om kunderne.

Hvem har behov for opfølgning?  

Hvornår er de klar som salgsleads igen?

Nogle kunder vil være lidt som de halvmodne frugter. De mangler lidt gødning og inspiration til at blive helt modne. Med den rette pleje, gælder det om at få frugterne (gamle kunder) modnet og gjort plukkeklare.

 

Tip 2:  Sæt kundeplejen på intelligent autopilot

Forestil dig en smart ”maskine” som kan holde øje med dit frugttræ. Bare tænd for din skærm og hold øje med, hvilke frugter der er klar til at blive plukket – og hvilke som mangler lidt mere pleje. Maskinen sørger automatisk for at pleje de frugter der ikke er klar endnu, og de frugter der er mode plukkes og gøres klar til dig..

Udfordringer for mange virksomheder er at finde:

  • En proces til at kvalificere gamle kunder til salgsopfølgning
  • Et system til at varetage løbende kvalificering af kunder med relevante kundeoplevelser
  • Et tracking værktøj så alle købssignaler kan identificeres og behandles proaktivt

Markedsføring er kun blevet dyrere og dyrere og er efterhånden en svær disciplin. Derfor er gode kundeoplevelser vigtige. Relationer og kommunikation med relevant indhold er vejen frem. Intelligente men automatiske opfølgningsprogrammer – der servicerer kunden – til kunden er klar til at købe igen.

 

Tip 3: Høst kun de kunder der er modne

LeadScoreApp er et værktøj, der holder øje med købssignalerne hos de gamle kunder. Systemet overvåger og scorer dine leads adfærd på hjemmesiden, så du kan se hvem der mest sandsynligt vil købe dine produkter.

Læser en gammel kunde mange produktbeskrivelser, så er kunden i gang med at overveje tillægsprodukter eller måske endda helt nye produkter, og det vil NU være interessant for salgsafdelingen at få startet en dialog op. Læser kunden kun få nyheder, så er der sandsynligvis ikke de store købsovervejelser i gang.

Virksomheden har brug for at:

  • Få indsigt i hvilke leads der læser mange produktbeskrivelser på hjemmesiden 
  • Få indsigt i hvilke nye produkter som gamle kunder begynder at interesserer sig for
  • Identificerer muligheder for opsalg og mersalg og reagere proaktivt.

Salgsafdelingen skal ikke ringe alle gamle kunder igennem, men kan fokusere på kunder, som sidder med et behov. Her kan sælgerne være proaktive og byde ind med de rigtige løsninger til kunden. Den tilgang til kundepleje, er attraktivt for sælgerne, for det er meget sjovere at ringe til kunder, der er interesseret, end at ringe til kunder, hvor man bare forstyrrer. LeadScoreApp er med til at sparer tid og ressourcer, da virksomheden ikke skal spilde tiden på ukvalificeret salgsarbejde.

Vil du se hvordan det kan gøres i praksis, så kontakt os for en gratis og uforpligtende præsentation af LeadScoreApp.

Seneste indlæg