Leadgenerering med AIDA-modellen

Leadgenerering med AIDA-modellen

Leadgenerering med AIDA-modellen

Leadgenerering er et af de vigtigste redskaber indenfor marketing. Hvordan konverterer du trafik til et lead? Vi har her samlet et par tips til, hvordan du kan bruge AIDA-modellen til leadgenerering og få identificeret dine leads på websitet. 

Hvordan får du kunderne til at give dig kontaktoplysninger ?

Leadgenerering og er et af de vigtigste redskaber indenfor marketing.

Desværre stiller de fleste sig tilfreds med leadgenerering, som et opslag på IP-adressen på dem der besøger hjemmesiden – det er det samme, som at stille sig tilfreds med kun at køre i 1. gear, i din bil.

Det kan blive meget bedre og meget mere relevant for dine leads og dig selv!

Her kan du benytte Inbound Marketing. Først og fremmest er det vigtigt, at du gør dig selv klart, hvad der har kundens interesse og er stærk nok til, at de vil give dig kontaktoplysninger, eksempelvis:

  • E-bøger
  • Whitepapers
  • Videokurser
  • Webinarer
  • Produktdemoer
  • En rådgivningssession

 

Det er meget vigtigt, at du tilbyder noget indhold som er relevant for den besøgende, men hvor du i første omgang ikke har salg for øje.

Hvis du f.eks. driver et webbureau, så kan du skrive blog-indlæg om nye trends indenfor branchen, lave videoer hvor du uddanner den besøgende i et bestemt emne, eller noget helt tredje.

Uanset hvad du tilbyder i din Inbound Marketing, så er det vigtigt at indholdet på en eller anden måde kan kædes sammen med det produkt som du ønsker at promovere / sælge. Bliv klogere på Inbound Marketing her.

 

 

AIDA-modellen

Modellen er bygget op med punkterne Attention, Interest, Desire og Action.

AIDA-modellen

Attention

Attention er det element som tiltrækker kundens opmærksomhed. Her bruges der ofte en figur eller en farverig tekst som fanger kundens øjne. Attention placeres, som i AIDA-modellen, øverst eller mod venstre. Grunden til dette er, at vi, i de vestlige lande, læser fra venstre mod højre, og derfor er det naturligt, at vores opmærksomhed rammer venstre side først.

Interest

Nu har du kundens opmærksomhed, og i dette trin har du nu mulighed for at fange kundens interesse. Dette gøres typisk ved hjælp af en meget kort tekst eller en sigende overskrift. Dette leder kunden videre til næste trin…

Desire

På dette trin skal du være kort og præcis. Her bruger du de vigtigste bullet points som fortæller hvad kunden får ud af dit produkt, hvordan det differentierer sig fra konkurrenternes og hvad fordelene ved dit produkt er. Opbygningen af Desire ligger tæt op af et Value Proposition.

Action

Sidst, men ikke mindst, har vi Action. Det er nu, dit arbejde skal bære frugt – kunden skal trykke på knappen. Action-elementet placeres nederst i grafikken, og skal skille sig ud fra resten af indholdet, så kunden ikke er i tvivl om, hvor han/hun skal trykke.

 

Eksempel på landing page

Landing page eksempel

Her er et eksempel fra vores egen hjemmeside. Denne landing page omhandler vores gratis e-bog.

En landing page er designet med ét formål – at gøre et lead til kunde. Dette kan være i form af at de afgiver deres kontaktoplysninger, at du sælger dem et produkt eller noget helt tredje.

En landing page er et enormt vigtigt redskab, og derfor har det en stor betydning, hvordan du former denne – få 6 gode råd til landing pages her.

 

Eksempel på call-to-ation på hjemmesiden

CTA på hjemmesiden eksempel

Her er et eksempel på et af vores egne call-to-actions.

Dette banner ser de besøgende i bunden af vores blog-indlæg. Det hjælper dem til at klikke ind på vores vigtigste landing pages. Attention i dette sammenhæng er størrelsen på elementet – den er meget dominerende på siden.

 

Eksempel på exit-modal

Exit-modal eksempel

Her er et eksempel på et exit-modal, fra vores egen hjemmeside

Et exit-modal er et element som fylder hele browservinduet, så snart kunden flytter musen op mod adressebjælken. Den bliver dog kun aktiveret, hvis den besøgende ikke allerede har udfyldt en formular på hjemmesiden.

 

Eksempel på remarketing

AIDA-eksempel

Her er et eksempel på et af vores egne remarketing bannere.

Brugerne ser banneret på andre hjemmesider, når de har besøgt vores hjemmeside, uden at udfylde en formular.

Prøv gratis demo

Seneste indlæg