Leadgenerering i praksis

Leadgenerering er en process, hvor nye potentielle kunder identificeres og kvalificeres til salgsafdelingen. Lær hvordan vi hos LeadScoreApp implementerer leadgenerering i praksis, og benytter teknikker til tracking, scoring og automation til at skabe varme leads – helt automatisk. Vi kalder det leadgenerering på autopilot. 

Leadgenereringsprocessen starter idet en potentiel kunde opdager et behov – som din virksomhed kan løse. Altså allerede før et lead kommer ind på din hjemmeside. Fundamentet for leadgenerering på autopilot er derfor, at virksomheden er til stede i de kanaler, som de potentielle kunder færdes i for at søge en løsning på deres problemer og lede dem ind til hjemmesiden for at få adgang til det indhold, du har skabt.

På hjemmesiden er en vigtig opgave at få den potentielle kunde til at afgive kontaktinformation i bytte for et givent tilbud.

Vurderer kunden, at tilbuddet har værdi nok for dem til at opgive deres informationer, så er der hermed skabt et lead –  men STOP et øjeblik her! Et lead er ikke parat til, at en sælger ringer med det samme, de har udfyldt en formular på hjemmesiden for at få adgang til en e-bog eller andet gratis indhold. Et lead skal være varmt og stå med aktuelle købsovervejelser – ellers spilder både kunden og dig hinandens tid.

Med LeadScoreApps værktøjer kan du nemt tracke og rate hvert enkelt lead for derved at målrette markedsføring af relevant og værdiskabende kampagner til dine leads.
Marketing automation er alså en personaliseret og automatisk process, der varmer dine leads op til det punkt, hvor de står med købsovervejelser og er klar til at snakke med en sælger.

 

Ledgenerering trin for trin

LeadScoreApps systemer bidrager bl.a. til generering og fastholdelse af dine leads.
Nedenstående illustration viser et eksempel på, hvordan LeadScoreApp kan fungere i praksis hos f.eks. et rejsebureau:

Retargeting automation

Trin 1 – Identificering 

Et af dine leads besøger din hjemmeside. På dette trin undersøger og uddanner leadet sig selv. LeadScoreApp tracker alle interaktioner på hjemmesiden og bruger disse data til at segmentere og profilere vedkommende. Her er målet at få dem til at afgive kontaktoplysninger. Brug værktøjer som popups og gratis ebøger til at få identificeret leads.

Trin 2 –  Email Drip Campaing

Med et målrettet flow af mails der taler til et grunlæggende behov uddanner leads sig selv om mulige løsninger. Ofte er det en lang process og leaded forlader tit siden på trods af sin udviste interesse. Derfor har mail flows et forløb på 3-6 måneder, der har til formål at få leads tilbage og engageret på hjemmesiden igen. Derfor skal det ske i små bidder. Der kan være mange grunde til, at et lead forlader hjemmesiden, et par udpluk er eksempelvis:

  • Leadet vil undersøge konkurrenter
  • Leadet har måske ikke et behov endnu, men ved at det kommer
  • Ikke tilstrækkelig indhold

Det er sjældent, at et lead køber ved første besøg. Derfor er det vigtigt, at du kommer i “top of mind” hos leadet

Trin 3 – Retargeting og Social Media

Leadet ser nu annoncer for din virksomhed overalt på nettet. Både som banner på hjemmesider men også som historier på Facebook. De har til formål at minde om behovet og løsninger hos virksomheden. Der må gerne være et vis tryk på annoncering, for her er det leads, der er på vej ind i købsovervejelser.

Trin 4 – Adfærds segmenterede emails

Leadet har nu været forbi tilstrækkelige sider på hjemmesiden, så vi kan segmentere dem ned i målrettet mailflow med indhold omkring udvalgte produkter.
Disse e-mails bliver leveret med LeadScoreApps e-mail automation funktion.
Det kan eksempelvist være e-mails med anmeldelser eller guides til, hvordan man kan bruge udvalgte produkter.
Du skal altså ikke kun sende godt content, men relevant content, der tiltaler det rigtige lead, på det rigtige tidspunkt, med det rigtige budskab.

Trin 5 – Salgs kvalificeret

Dit lead reagerer positivt på mails og indhold på hjemmesiden. Deres leadscore vokser med hver interaktion på hjemmesiden og e-mails og ved f.eks. 50 point er de klar til at snakke med en sælger. Systemet sender automatisk en e-mail notifikation ud til en sælger, der får indsigt i hele adfærden, et lead har haft på hjemmesiden og e-mail kampagner.

Leadscoring og lead tracking

Trin 6 – Loyalitet og gensalg

Leadpleje og -tracking fortsætter, og leadet modtager stadig relevant indhold baseret på den interesse, vedkommende har udvist på siden.
Det resulterer i, at du kan pleje en kunde i lang tid og følge med i alle muligheder for yderlig salg. Du kan med andre ord øge kundens livtidsværdi ved at benytte de digitale fodaftryk til at fokusere på de rigtige leads, på det perfekte tidspunkt.

 

Prøv os gratis!

Gennem adfærdsbaseret leadpleje og markedsføring har du givet leadet en god oplevelse.
Ved at benytte e-mail automation og retargeting har du kommunikeret på tværs af kanaler og kommer top of mind hos potentielle kunder.

Det er ganske nemt at komme igang med LeadScoreApp. Du kan bestille en gratis demo, hvorefter vi sender dit login indenfor få dage. Så kan du prøve kræfter med denne opskrift gratis!

Opret en gratis konto nu!

Det er let at lære og skulle du blive i tvivl er telefonen åben i hverdagene 09.00 – 15.00.
Udover det har vi en gennemarbejdet support side.

Sulten efter mere? Der er mange flere opskrifter og meget mere inspiration at hente på vores blog sektion.

2019-02-07T13:33:30+00:00