Gør din hjemmeside til en sælger header

Gør din hjemmesiden til en sælger

Salg er et vigtigt succesparamenter (måske den vigtigste), så du skal jagte alle online gevinster i markedsføringen, salg og kundeservice.

Den første og vigtigste interesse for en virksomhed bør være salg. Det er fundamentet for alt andet i virksomheden. Uden salg – ingen virksomhed. Kæden af hændelser frem til et salg kan være lang. Den kan starte med en tilmelding til et nyhedsbrev, et kundelead, en katalog bestilling eller lignende.

Vi oplever, at mange virksomheder allerede arbejder med, at hjemmesiden skal give salgs-leads. Virksomheden har en formular på hjemmesiden til bestilling af kataloger, prislister osv. De tilbyder nyhedsbrev og måske nogle freebies. Udfordringen starter, når de får et lead fra hjemmesiden, så giver virksomheden kun dette lead én chance. Hvis lead’et ikke er klar til at købe, så bliver de ofte ”smidt i den stak, som sælgerne ikke gider” at interessere sig for. Sælgerne fokuserer på nye leads – ikke dem, der allerede har sagt ”nej tak” én gang.

Udfordringen er, at leads ofte ikke er klar til at købe med det samme

Processen frem til et køb kan nemt være lang. De nye kundeleads er måske i den fase, hvor der indsamles informationer og de prøver at danne sig et overblik. Her er det alt for påtrængende at presse på med et salg.

Det handler ikke længere om KUN at opsamle leads på hjemmesiden, men også om at tage ansvar for at føre et lead gennem et kommunikationsforløb, der kvalificerer dem til salg.

Leadgenerering skal ses som et procesforløb med fokus på kommunikation, der skal aktivere de rigtige leads på det rette tidspunkt med det rigtige budskab.

Hjemmesidens vigtigste opgave bliver at flytte et lead gennem købeprocessen i samspil med email markedsføring. Et lead skal kvalificeres til at blive kontaktet af salgsafdelingen. E-mail markedsføring skal være meget mere intelligent og behovsstyret. Der skal kommunikeres til kunden ud fra, hvor de står i købsprocessen og hvad vi ved om deres interesse for virksomhedens produkter.

Leadgenerering bliver på denne måde en rød tråd i kommunikationen fra første kontaktpunkt frem til det tidspunkt, hvor lead’et er klar til at købe.

Derfor bliver den nye måde med leadgenerering et opgør med forestillingen om leadgenerering som en action på hjemmesiden. Men derimod leadgenerering som et procesforløb med fokus på kommunikation, der skal aktivere de rigtige leads på det rette tidspunkt med det rigtige budskab.

Seneste indlæg