Sådan konverter flere besøgende til leads på hjemmesiden

Her er guiden til konverteringsoptimering, så hjemmesiden kan give dig flere kundehenvendelser. I en mere og mere digitaliseret verden, har din hjemmeside mulighed for at blive dit stærkeste salgsværktøj. Derfor er det vigtigt at du optimerer din hjemmeside, til at skaffe dig flere leads. Her hjælper vi dig de 5 bedste metoder til konverteringsoptimering og viser dig, hvordan du kan få flere leads med hjemmesiden. 

Hvad er et Lead?

Når man taler om salg og marketing, så er der et bestemt begreb der bliver brugt igen og igen: “Leads”. Der er tale om en konvertering, når du har fået et nyt lead – alså kontaktinformationer på en potentielle kunde. Således at virksomheden kan tage kontakt og begynde at bearbejde dem yderligere frem mod et salg.  Typiske konverteringspunkter

  • Bestiller brochure
  • Bestiller prisliter
  • Bestiller produktinformation
  • Udfylder kontaoformular
  • Gratis morgen møder
  • Event og konferencer
  • Webinarer
  • Katalogbestillinger
  • E-bogs bestillinger
  • Tilmeldinger til nyhedsbrev 

 

Hvis du en uge har 100 besøgende på hjemmesiden, og får 5 leads, så har du en Konvertering på 5% 

Antal leads / Antal besøg = Konverteringsrate

Men når du kobler Leadscoreapp på hjemmesiden, så får du mere end blot de kontaktoplysninger, som det er udfyldt på hjemmesiden.

Sådan ser et eksempel ud på et lead fra LeadScoreApp:
– Beriger med alle sidevisinger op til 90 dage før en konvertering
– Tracker alt adfærd et lead har på hjemmesiden op til 360 dage efter en konvertering
– Beriger med yderligere kontaktoplysninger for offentlige kilder

Men det er ikke meget af trafikken der er klar til at tage den salgsfokuseret dialog med virksomheden. De er for de det mest i de tidlige faser i kunderejsen. Derfor skal motivationen for at udfulde en formular gennemtænkes i forhold til kunderejsen og målgruppens særlige behov. Hedder dine formularer “Kontakt os” eller “Spørgsmål” så kan du være helt sikker på at du taber lead på gulvet. Du skal indrette dine formularer så de bliver helt uimodstålige for potentille kunder – en slags magnet…  

Hvad er en lead magnet?

Det er oftest en løsning på et aktuelt problem, som målgruppen står med. Løsningen får de i bytte for deres kontaktoplysninger. 

Besøgende på hjemmesiden kommer oftest fordi, at de har lavet en søgning på nettet. Det har et problem eller søger en konkret løsning.

Allerede her kan du sætte ind med content markering, og hjælpe kunderne med at blive klogere på deres behov, og hjælpe dem videre i en retning, hvor de selv opdager behovet for dine produkter og ydelser.

Det betyder at du som virksomhed skal tage de helt brede briller på og kigge på kunden og forstå kunden på en anden måde – ikke blot som en kunde, der skal købe dit produkt. Deres søgninger på nettet er måske helt ved siden af dit produkt, men det er fordi, at kunden ikke har fundet frem til nogle løsninger endnu. De forsøger at forstå deres problem og behov og søger inspiration blandt ligesindede.

Udfordringen er at lave et værditilbud der er så stærkt – at brugeren afgiver navn, e-mail, virksomhedsnavn, titel telefon, e-mail m.m. Når vi arbejder med leadgenerering, så vil vi gerne op og konverterer 5% af trafikken, så vi har minimum navn og e-mail, at arbejde videre med.

Det handler om at forstå dine potentielle kunder. Hvilke problemer skal de have løst? Hvilke informationer leder de efter? Hvad skaber værdi for dem? Disse spørgsmål skal hjælpe dig til at finde frem til, hvordan du skaber en såkaldt leadmagnet.

En leadmagnet består af gated indhold, dvs. indhold, der er interessant og værdifuldt for dine besøgende, at de afgiver navn og e-mail for at få adgang.

Allerede inden kunderne er begyndt at lede efter konkrete produkter, kan du snuppe dem for næsen af konkurrenterne. Og i kundernes øjne, så opfattes du som en ekspert, der kan gøre dem klogere på deres problem og hjælpe dem videre til at søge en løsning. 

Når der engang skal findes en leverandør – så er det jer de kommer til. 

Typisk kan en lead magnet være:

  • Ebog
  • Whitepaper
  • Drejebog
  • Tjekliste
  • Plakat
  • Undersøgelse
  • Video
  • Infografik
  • Katalog
  • Gratis morgen møder
  • Event og konferencer
  • Webinarer

Typiske overskrifter på en lead magnet. 

  • 5 årsager til at du aldrig finder en kompetent IT medarbejder
  • 5 årsager til at du udbrænder som leder på jobbet
  • 5 tydelige tegn på stress hos en medarbejder

 

Her følger eksempler på, hvordan du kan indrette konverterings på hjemmesiden til at få flere leads


1. Landingssider

Landingssider vil normalt være den bedste måde til at modtage trafik fra online markedsføring. En landingside er optimeret, til at være overskuelig og vise et stærkt budskab og en simpel call-to-action.  Hvis gjort korrekt, så er landingssider utroligt gode til at få konverteret besøgende til leads. Vi ser cases med op til 20% konvertering på denne måde men typisk ligger de omkring 5%. Den bedste kampange vi lavede havde en konvertering på 90% – men her kunne du ogå vinden en STOR præmie. 

Men det er utroligt vigtigt, at du har din målgruppe i fokus, så du laver en landingsside, der er optimeret til din målgruppe og placering i kunderejsen. Dette kan resulterer i, at du skal lave 5-10 lead magneter og landing sider.

Noget af det første du skal gøre er at lave en landing side optimeret til dem der allerede har besøgt hjemmesiden. Men re-targeting annoncer på Facebook, LinkedIn og Google, så rammer vi de besøgende, der allerede har fundet hjemmesiden via organiske kilder – men som ikke har konverteret endnu. De ser et super skarpt budskab, der ressonerer med ders behov – og klikker ind på din landing side. Her bliver budskabet forstærket og enhver trivel fjernet. Din leadmagnet leadmagnet skal være så værdifuld for dem – at du kunne tage 100kr for den.

Så er du sikker på at konverteringerne kommer i top.   

Her er et eksempel på landingsside, gør det utroligt let for den besøgende at se hvad præcist tilbyder dem – og hvad du vil have dem til. 

Eksempel på landingpage
Eksempel på en landingpage

3. Pop-ups

Pop-ups er fantastiske til at konvertere besøgende på din hjemmeside, til leads. Det pop-ups gør så godt, er at de kan ramme brugeren på det helt rigtige tidspunkt, med et tilbud, som den besøgende vil have en interesse i. Her vil vi klart anbefale at man benytter sig af Sleeknote. Sleeknote er utroligt simpelt at bruge, og giver dig et hav af muligheder, for at tilpasse alt, der har med dine pop-ups at gøre.

 

Eksempel på Popup, der overtager hele skærmen.

Der findes mange forskellige former for pop-ups:


Exit pop-up

Når en besøgende på din hjemmeside, er ved at forlade din hjemmeside, så kommer der en pop-up frem. Disse er utroligt gode til at fange den besøgende, med en godt tilbud el. lign. Et exit pop-up fungere ved at man bruger bounce raten og andre parametre på en given side, og dermed regner sig frem til hvornår de besøgende normalt forlader siden. Lidt mere teknisk, er det også muligt at ud fra, hvor ens cursor er på vej hen, beregne om man er ved at lukke hjemmesiden.

 

Display pop-up

Display pop-ups er meget simple. De kommer frem, når en besøgende på din hjemmeside, klikker på en CTA, billede, link osv.


Scroll pop-ups

Scroll pop-ups fungere ved at når en besøgende, har scrollet til et bestemt punkt på din hjemmeside, så vil den komme frem. Disse er især gode til at, fange til især læsere på din blog med fx en gratis e-bog, der på siden, hvor at indholdet fra e-bogen er relevant.

 

Entry pop-ups

Entry pop-ups vises med det samme en besøgende har indlæst en landingsside el.lign. Denne form for pop-ups er farlige, hvis man ikke bruger dem rigtigt, så kan de irritere den besøgende, nok til at de forlader din hjemmeside. Derfor anbefaler vi at de kun benyttes, hvis man har et utroligt godt tilbud el.lign.

 

Re-marketing pop-ups

Re-marketing pop-ups giver dig mulighed, for at vise en pop-up, efter den adfærd en besøge har haft på din hjemmeside. Dette giver dig en unik mulighed, for at ramme den besøgende, med noget relevant og personligt indhold, der har langt større mulighed for at lede til køb, end mange af de andre pop-ups.

 

Der findes utroligt mange forskellige former for pop-ups, men dette er nogle af de mest effektive og populære pop-ups.

 

Forms


4. Call to Action

En CTA har til formål at få dig til at gøre en handling, og/eller guide dig igennem en hjemmeside. Man finder næsten ikke en hjemmesiden i dag, der ikke har en eller anden form for CTA. Du ser dem opftest i blog post, hvor du bliver gjort tydelig 

 

 

En effektiv CTA kan være alt der står mellem dig og et nyt lead, så hvis du bruger en CTA korrekt, vil chancen for at du konvertere en besøgende til et lead, stiger markant. 

Man kan normalt dele de forskellige CTA’er ind i 3 forskellige kategorier:

 

 Vi har fundet et godt eksempel på, hvad vi syntes er en fantastisk god CTA.

Eksempel på Call to action

Opsummering

Hvis du vil gøre din hjemmeside, til dit bedste salgsværktøj, så skal du benytte dig af en kombination, af de metoder som vi har givet dig i dette blogindlæg. De 5 metoder var Landingssider, SEO, Pop-ups, CTA og Prospects. En kombination af disse metoder, vil med garanti hjælpe dig, med at få flere leads med hjemmesiden.

Seneste indlæg