Lead scoring model til identificering af varme leads

Med lead scoring model er det muligt at fokusere på de leads, hvor der er størst chance for at lukke en handel. Dermed sparer du tid og ressourcer, samtidigt med at du forhøjer  din konverteringsrate. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er virkeligheden, hvis du benytter dig af lead scoring. Derfor er det nærmest blevet industristandarden indenfor e-mail marketing i 2019.


Hvad er en lead scoring model?

Med en lead scoring model bliver der givet en score til et lead, ud fra dets interaktion med din side. Forskellige sider, vil give forskellige antal point. Antallet af point en side vil give, bliver vurderet på vigtigheden af siden.

Et eksempel på et pointsystem kan være dette:

  • 10 point:
    På de sider, som opfordrer dit lead til at tage en købsbeslutning (f.eks. en kontaktside, book møde side mv.)
  • 5 point: 
    På de sider som giver dit lead specifikke informationer omkring dine produkter eller dine servicer.
  • 3 point:
    På de sider som giver et overordnet overblik over dine produkter eller servicer men ikke går i detaljer.
  • 1 point:
    På de sider som ikke giver specifikke og detaljerede informationer vedrørende dine produkter eller service som f.eks. din forside.
  • Minuspoint:
    På de sider som er interne. Det gælder bl.a. sider som ‘ledige stillinger’ eller login sider.


Alle point bliver automatisk talt sammen og det sammenlagte antal point bliver så til en lead score. Ud fra en lead score, får man dybdegående information omkring et lead og dets interaktion med din hjemmeside.

lead scoring

Skræmbilledet er fra leadscoreapp.dk


Hvilke indsigter kan lead scoring give dig?

Nogle af de informationer som en lead score kan give dig er:

  • Købsparathed fortæller noget om hvor tæt et lead er på salg. Det bliver målt efter om et lead besøger produktsider el.lign.
  • Adfærds profilering handler om hvilke produkter eller ydelser et givet lead er interesseret i, og derved kan du fokusere på salg af disse produkter.
  • Aktivitetsniveau handler om at du kan se et leads score for hver uge, og ud fra dette kan du se forskellen på niveauet af aktivitet. Derved kan du muligvis redde et salg, hvis aktivitetsniveauet er faldende.


Uundværlige indsigter som disse giver dig mulighed for at skræddersy din markedsføring, så det vil være personligt og relevant for hvert eneste lead.

Personlig og relevant markedsføring gør din markedsføring mere effektiv, samtidigt med at det er med til at skabe en bedre relation mellem dig og kunden.  

indsigter

Her kan du se lead score og hvilke emner et lead finder interessant. Skræmbilledet er fra leadscoreapp.dk


Hvorfor skal jeg bruge en lead scoring model?

Der er mange grunde til at bruge lead scoring, som et værktøj til din online markedsføring. Derfor har vi lavet en lille pros and cons liste. Eller det bliver nok nærmere en liste kun med pros, siden at det svært at finde grunde til ikke at bruge lead scoring.

Pros

  •      Du får uundværlige indsigter i dine leads og deres adfærd
  •      Bliver muligt at lave relevant og personlig markedsføring på både stor og lille skala
  •      Giver dig mulighed for at fokusere på varme kundeemner, i stedet for at spilde tid på kolde kundeemner
  •      Hjælper dig med at øge kundeloyalitet vha. vedvarende relevant markedsføring
  •      Vil øge din kundetilfredshed, ved at strømline hele købsprocessen.
  •      Din konverteringsrate vil stige


Det er svært at finde nogle minusser, ved at bruge lead scoring. Lead scoring er let at bruge og vil med garanti give en høj ROI (Return on Investment), hvis du bruger det rigtigt. Efter opsætningen vil det hele fungere automatisk og du vil få sendt varme kundeemner direkte til din indbakke.


Hvordan fungerer en lead scoring model helt præcist?

Lead scoring bliver påbegyndt når en besøgende på din hjemmeside, udfylder en af de forhåbentlig flere formularer på din hjemmeside. Efter at en besøgende har udfyldt en formular, bliver vedkommende konverteret til et lead. Derefter vil alt hvad vedkommende gør, blive tracket vha. cookies.

Man kan drage sammenligninger til Google Analytics ift. hvordan man bliver tracket, men der hvor lead scoring skiller sig ud, er mængden af dybdegående information omkring hver eneste lead. I Google Analytics er man bare en del af en statistik eller graf, hvor i lead scoring, så er man en person med alt der hører dertil. 

  • Skaf trafik til din hjemmeside (Sociale Medier, SEO, Google Ads mm.)
  • Besøgende skal udfylde en formular (Tilbyd noget indhold der giver værdi)
  • Blevet konverteret til et lead (Trackingen er påbegyndt)


Det ovenstående er en simplificeret guide, til hvordan man får konverteret besøgende på din hjemmeside, til leads, som lead scoring derefter vil gøre til varme kundeemner.

leadscoring og tracking

Dette er nogle af de ting der bliver tracket, når et lead bevæger sig rundt på din hjemmeside mm. Der bliver også tracket flere ting, men disse er de mest værdifulde ting der bliver tracket.


Er lead scoring relevant for mig?

Leadscoring vil være relevant for alle virksomheder der har produkter eller ydelser som er et overvejelseskøb. Hvis du sælger produkter/ydelser der er et overvejelseskøb, så kan lead scoring strømline din salgsprocesser og din markedsføring og derved skaffe dig brandvarme kundeemner som bliver sendt direkte til dine sælgere. Derved spare du og/eller din salgsafdeling både ressourcer i form af tid og penge, men du vil hellere ikke skulle bruge tid på kolde kundeemner.  I stedet kan du have fuld fokus på de varme kundeemner, alt imens relevant markedsføring automatisk vil varme godt op under de kolde kundeemner.


Opsummering

Lead scoring giver dig indsigter omkring din målgruppe og giver uundværligt information omkring deres adfærd og interaktion med din hjemmeside. Det giver dine sælgere mulighed for at fokusere på varme kundeemner og giver dem den nødvendige information til at lukke handlen.

Seneste indlæg