Lead Scoring til MailChimp

Send ikke flere almindelige nyhedsbreve! Det er ikke effektivt. Det tager tid og er bestemt ikke særlig god ROI. Løsningen er lead scoring til MailChimp. Målet er automatiske e-mails. E-mails, der bygger og sender sig selv til den helt rigtige modtager, på det helt rigtige tidspunkt og med det rigtige indhold i forhold til modtagerens kunderejse.

Hvis du allerede benytter MailChimp og Campaign Monitor eller et andet lignende system i dag, så er det forholdsvis nemt at komme i gang med at lave automatiske nyhedsbreve. De fleste systemer tilbyder nemlig allerede, at du kan automatisere dine nyhedsbreve ud fra den adfærd, som dine modtagere har vist, når de interagerer med dine nyhedsbreve.

Men hvad hvis vi sagde, at du kunne opnå endnu bedre resultater ved at automatisere dine nyhedsbreve ud fra den adfærd dine modtagere viser på dit website i stedet for på dit nyhedsbrev?

Dine hjemmesidebesøgende efterlader nemlig digitale fodaftryk, når de interagerer med dit website. Fodaftryk, der alle sammen afslører noget om den enkelte besøgenes interesser i din virksomhed og produkter. Det vil sige, at med hvert klik dine hjemmesidebesøgende foretager sig på dit website, så fortæller de dig faktisk, hvor deres største købsmotivation ligger, og det kan hjælpe dig med at kommunikere dine nyhedsbreve målrettet ud til de rigtige modtagere, på det helt rigtige tidspunkt i deres købscyklus.

Hvordan virker LeadScoreApps lead scoring til MailChimp?

At opnå dette er slet ikke så svært. Alt du skal bruge er et lead scoring add-on til MailChimp på dit website, som kan opsamle alt den adfærd og de digitale fodaftryk, som dine kunder efterlader til dig, når de besøger din hjemmeside. På den måde kan du nemt og hurtigt lave automatiske og målrettede nyhedsbreve, der udsendes til dine kunder, når de er klar til at tage en købsbeslutning.

Derfor har vi lavet LeadScoreApp; et plugin, som hjælper dig med at skabe målrettede dialoger og automatisere salget, så du kan konvertere flere af dine hjemmesidebesøgende til reelle kunder.

Nedenstående video er første del i en gennemgang af de kernefeatures, som LeadScoreApp tilføjer til MailChimp:

 

Efter du implementerer LeadScoreApp i din MailChimp vil dine leads opbygge en score ved at bevæge sig rundt på din hjemmeside, hvor hver sidevisning udløser en lead score. Du kan opsætte din lead score model, så den danner et præcist og realistisk helhedsbillede af, hvor tæt et lead er på en købsbeslutning.

Eksempelvis kan du give en score på 1, når leadet besøger forsiden og en score på 5, når leadet besøger priser. Du kan selv bestemme, hvilke regler eller parametre, du ønsker dine leads skal scores på. Dette giver dig muligheden for at bruge din hjemmeside som et aktivt salgsværktøj, der giver dig handledygtige data, du kan anvende i dit salg!

Lead score adfærd

I LeadScoreApp kan du hurtigt få overblikket over de varmeste kundeemner. Ved hjælp af filter funktionen, bliver det let at holde styr på tusindvis af leads på tværs af segmenter og på forskellige stadier i købsprocessen.

Du får altså mulighed for at se, hvilke leads, der er varmest indenfor et givent tidsinterval. Dette kan du bruge til at identificere muligheder for mersalg og opfølgende salg.

lead score profiler

Læs mere om leadscoring modeller her.

Segmentering i MailChimp med lead scoring på interesser

Hos LeadScoreApp oplever vi ofte, at virksomheder udsender spørgeskemaer til deres kunder med henblik på at finde ud af kundens interesser og købsmotivation. Den triste sandhed er dog, at disse spørgeskemaer allerede er forældet dagen efter, du har modtaget dem fra kunden. Det er de, fordi dine kunders reelle interesser skifter hele tiden.

Dette ses især hos rejsearrangører. Den ene dag er kunden interesseret i et rejsemål til Frankrig, næste dag Afrika og ugen efter er det et helt trejde rejsemål kunden har i tankerne. Derfor er det vigtigt hele tiden at kunne følge med i kundens interesser og målrette  markedsføring og nyhedsbreve til den interesse, der er dominerende hos kunden lige nu. Det kalder vi for dynamisk interesseprofilering.

Det foregår helt automatisk med vores lead scoring add-on til MailChimp. Som sagt, så afslører hvert klik, dine kunder foretager på din hjemmeside, noget omkring kundens interesser i dine forskellige produkter. Med et lead scoring add-on til MailChimp beregnes der hver dag en interesseprofil på hver af dine kunder, som opdateres i dit nyhedsbrevssystem. Du vil derfor pludselig kunne se, hvilken interesse, der er vindene hos hver af dine kunder. Altså hvilken interesse, der er mest kvalificeret og top of mind hos kunden.

Eksempel på segmentering med lead scoring

Eksempelvis et rejsebureau vil kunne se, at en kunde har været inde på deres hjemmeside i dag og kigget på rejser til USA og Canada, men samtidig kan de også se, at kunden faktisk over de sidste 30 dage har brugt mest tid på at undersøge rejser til Australien. Du kan derfor identificere, hvor kundens egentlige købsmotivation ligger – Australien – og ud fra dette, udsende et automatisk nyhedsbrev til kunden, der indeholder rejseinspiration til Australien. Du behøver kun at skrive nyhedsbrevet én gang og lade det automatisk udsende til de kunder, der viser en købsmotivation for at rejse til Australien.

Du plejer derfor dine kunder helt automatisk og sikrer dig, at dine nyhedsbreve indeholder relevant information for modtagerne, hvilket gør dem mere modtagelige for at foretage en købsbeslutning.

Se eksempel på, hvordan dynamisk segmentering oprettes i MailChimp


Hvordan virker marketing automation?

Marketing automation er data-baseret. Det vil sige at data om hvert enkelt lead benyttes til at målrette personligt indhold til vedkommende.
Ved at markedsføre efter adfærdsmønstre, kan du altså sende målrettet indhold til et lead, der flytter dem længere ned i salgstragten.

Med LeadScoreApp får du data på:

  • Hvor når et lead besøger hjemmesiden
  • Hvor mange gange han har besøgt hjemmesiden
  • Hvornår han sidst har besøgt hjemmesiden
  • Hvilke sider han har set/ikke set
  • Lead score ud af adfærden på hjemmesiden
  • Ubegrænset profilscores til segmentering efter adfærden på hjemmesiden.

Din kommunikation vil blive meget stærkere og langt mere relevant hos modtageren. Ved at samle data om hvert enkelt leads’ interesser og behov får du altså muligheden for at skræddersy kommunikationen til dine leads med en given interesseprofil og gøre indholdet mere relevant og aktuelt.

Marketing automation er altså en metode, der tager udgangspunkt i at markedsføre personligt til hvert enkelt lead, baseret på deres egen adfærd.


Eksempel på Marketing Automations programmer:

10 point
Attention
Nu har vi kundes opmærksomhed. Vi ved han er i markedet, men dog i den tidlige fase af købsprocessen.
Formålet med flow her er at inspirere og motivere omkring den interesse vi kan se et lead har.
25 point
Interrest

Nu er kunden kommet længere i købsprocessen. Formålet med flow her er at kommunikere målrettet og værdiskabende omkring den interesse profil, vi kan se et lead har.

50 point
Desire

Sender en målrettet og personlig mail fra en konsulent/sælger, der inviterer til dialog

100 point
Action

Nu er kunden tæt på en købsbeslutning, men mangler lige at få de sidste blokeringer ryddet af vejen. Det er her, at en sælger gør en stor forskel. Det er ofte et tidsbegrænset vindue, hvor et lead har behov for at snakke med salgsafdelingen, før det går til action og køber. Ofte er det dén virksomhed, der rammer leaded på det rigtige tidspunkt, der også løber af med ordren. Derfor er det vigtigt at have fokus på købsprocessen og interessere sig for at identificere, hvornår et lead bliver et ”hot-lead”.

Sælger får en notifikation på e-mail om at tage kontakt til dette lead

Hvilke triggers får man med LeadScoreApp?

“Triggers” er regler, der kan udløse en ”Action” eller handling i LeadScoreApp. Med dem kan du præcis angive, hvordan leads vil få automatiske nyhedsbreve, og fortsætte gennem din workflow.

Triggers kan være:

  • Antal besøg på hjemmesiden
  • Dage siden sidste besøg på hjemmesiden
  • Sider, der er besøgt på hjemmesiden
  • Antal point på lead score
  • Antal point på de forskellige profil scores
  • Dato på kunde kortet
  • Ankomst på stage og segmenter
  • Antal dage efter ankomst på stage og segmenter
  • Og kombinationer af ovenstående


Actions kan være:

  • Skift stage
  • Tilføj og fjern til segmenter
  • Aktiver Mailflows
  • Send leadet til en sælger
  • Tildel owner
  • Reset scores


Her kan du se et eksempel på opsætningen af triggers:

  1. Når et lead score 3 point, så aktiveres en velkomst flow af e-mail.
  2. 3 dage efter seneste besøg på hjemmesiden udløser en ”win-back visitor” email
  3. Har 5 sidevisninger på en bestemt kategori udløser en mail med målrettet indhold
  4. Har besøg en call-to-action siden, men ikke gennemført udlæser en ”Win back email”
  5. Har besøgt et produkt 3 gange, udløser en mail med målrettet indhold omkring det produkt.
  6. Et lead score 100 point, så sendes en notifikation til en sælger

Nedenstående video er anden del i en gennemgang af de kernefeatures, som LeadScoreApp tilføjer til MailChimp:

 

Virker lead scoring add-on til MailChimp?

Det kan du tro det gør! Når du skriver til kunden på det helt rigtige tidspunkt, hvor han eller hun reelt er interesseret i dit produkt eller service, så skaber du en meget bedre brugeroplevelse for kunden.

Statistikken fra vores kunder viser:

88 % bedre åbningsrate end på et almindelig nyhedsbrev
200 % bedre klikrate
95% bedre konverteringsrate

Med LeadScoreApps automatiske nyhedsbreve og interesseprofilering rammer du nemlig de kunder, der reelt står med købsovervejelser, hvilket resulterer i, at du nemmere kan komme i dialog med de kunder, der er klar til at få et tilbud fra dig og dine sælgere. Du kan derfor forvente at få flere forespørgsler og bestillinger fra kunderne med denne type nyhedsbrev. Du vil også kunne se, at det giver flere forespørgsler og flere telefonopkald. Så husk også at få tracking på de bløde konverteringer.


Bestil en GRATIS demo

LeadScoreApp virker allerede med dit eksisterende nyhedsbrevssystem.
Alt du skal gøre at bestille vores demo og se, hvordan automatiske nyhedsbreve kan transformere din åbnings-, click- og konverteringsrate markant.

Seneste indlæg