Sådan laver du et godt b2b nyhedsbrev header billede

Sådan laver du et godt B2B nyhedsbrev

Hvis man er en B2B virksomhed, så er det et must at have et nyhedsbrev. Ifølge en undersøgelse lavet af VTL Design, så deler 72% af alle B2B kunder, gode tilbud over e-mail. Derudover så siger deres undersøgelse også, at den gennemsnitlige ROI på et nyhedsbrev, er mellem 3800-4400%. Så hvis du ikke allerede har et nyhedsbrev, så skal du i gang med at få lavet et. Men det er selvfølgelig ikke nok med at bare lave et nyhedsbrev, det skal også være et godt nyhedsbrev. Derfor har vi valgt at lave dette blogindlæg, som giver det 5 gode råd, til hvordan du kan lave et effektivt og godt B2B nyhedsbrev.

De 5 forskellige råd er som følgende:

Research

Som det første er du nødt til at finde ud af, hvad du vil opnå med dit nyhedsbrev. Du skal med andre ord, finde ud af hvad formålet med nyhedsbrevet er. Vil du skaffe mere trafik på din hjemmeside? Vil du give relevant information omkring dit produkt? Vil du have modtageren til at downloade din app?

“Hvis DU ikke ved hvad du vil have modtageren til at gøre, hvordan skal modtageren så vide det?”

Research er en utroligt vigtig del af at kunne lave et godt nyhedsbrev. Det er vigtigt at du har en god dyb forståelse for din målgruppe, omkring hvad de finder interessant, hvad der fungerer bedst på dem. Der vil være nogle mennesker, hvor video virker bedst. Der vil være nogle mennesker, hvor at en lang stime at tekst virker bedst.

En god måde at lærer din målgruppe bedre at kende på, vil være at lave en splittest. Lad os sige at du har 1000, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Her kunne man fx sende en mail, med en video til de første 500, og sende en mail med en lang stime at information, på de sidste 500. Så kan man tjekke ting som Open-rate og Click-through-rate på begge nyhedsbreve, og derved se hvilke at de to, der performer bedst.

Personalisering

Den gennemsnitlige kontorarbejder, modtager 121 e-mails om dagen. Derfor er det en nødvendighed, at du fanger vedkommendes interesse vha. title og description, men også indholdet i dine e-mails. E-mailen skal være skræddersyet til modtageren, så indholdet skal være personligt, i både indhold og budskab.

Hvis du ikke allerede gør dette, så er det uden tvivl noget du skal begynde at gøre. Dagene hvor man bare lavede et nyhedsbrev, og sendte det ud til alle sine subscribers, er altså talte.

“Der skal sendes det rette indhold, på det rigtige tidspunkt, til de rigtige personer. “

Du bliver nødt til at tracke dine subscribers adfærd på din hjemmeside, og andre kanaler, så du får en idé om hvad de er interesseret i og finder relevant. Der findes mange forskellige former for software, til at gøre dette, så jeg vil klart anbefale at du begynder at skabe relevante og personlige e-mails, til dine subscribers. Du vil med garanti, kunne mærke forskellen på dine forskellige KPI’er.

Du kan læse mere omkring personlige og relevante e-mails her.

Mobile-first

Over halvdelen af alt internet trafik, foregår på mobile enheder, og vil med sikkerhed kun blive ved med at stige. Derfor er det vigtigt, at du har fokus på at dine e-mails fungere korrekt op mobile enheder, og alt efter din målgruppe, begynder at lave e-mails, kun med fokus på mobile enheder.

Statistik for mobil trafik

Skræmbilledet er taget fra statista.com

Simplicitet

Det er vigtigt at huske, at mere, ikke altid er bedre. Alt efter formålet med dit nyhedsbrev, og hvad din målgruppe finder interessant. Så vil simplicitet være vejen at gå. Langt størstedelen af gangene, så vil det være en utrolig god metode, hvor du kan holde dine subscribers fokus, på det du vil have dem til at gøre.

Et godt eksempel på et nyhedsbrev, der er utroligt simpel, er WeMarket’s ugentlige nyhedsbreve. Ikke nok med at de er utroligt simple, så er der også fokus på mobile-first og AIDA.

WeMarket eksempel b2b nyhedsbrev

AIDA

Du har med stor sandsynlighed hørt omkring modellen AIDA, i en eller flere forskellige sammenhæng. AIDA modellen er også relevant, i sammenhæng med e-mails. Du kan både bruge den i ift. selve opsætningen af e-mailen, og i indholdet af e-mailen. Jeg vil nedenunder komme ind på hvordan hver især af de 4 dele af AIDA, bliver brugt i dette eksempel fra Litmus.

Litmus nyhedsbrev eksempel

Awareness

I awareness, skal du have fokus på at fange læserens opmærksomhed. Du skal have en fængende titel og emne-linje, der skal fange interessen hos dine læsere. Du skal helst holde dig fra alt salgssnak, og istedet fokusere på hvad dine læsere vil finde interessant og relevant.

Litmus’ fantastiske nyhedsbrev, har gjort brug af det store billede, til at skabe opmærksomhed. Det har ikke være muligt at se deres titel og emne, men de har uden tvivl også være fængende. 

awareness

Interest

Herefter skal du følge op med noget indhold, der har til formål at bibeholde den interesse, som du allerede har skabt i awareness delen. Det kan både være i form af grafik, video eller tekst i en eller anden form.

Litmus skaber i deres nyhedsbrev, interesse ved at have en en fængende overskrift, hvor at de har til formål at skabe interesse for at vide mere, ved at stille et spørgsmål i overskriften.

Decision

Som den næste så skal du fremme lysten, til at lave den action som du ønsker lavet, i næste del af AIDA modellen. Du skal altså her, have fokus på at have content, der virkelig skal vække de rigtige følelser i læseren, så det er især her, at det ville være en god idé at benytte video indhold.

I eksemplet fra Litmus, benytter de godt nok ikke video indhold, men istedet ligger de godt op til beslutningen, med en utrolig god tekst.

Action

Som det sidste, så skal du have lukket salget, og have brugeren til at lave en action. Dette vil næsten altid, være i form af en eller anden form for en CTA. For at man effektivt kan bruge AIDA modellen, så skal alle trinene bruges samlet, det vil altså ikke være optimalt, hvis man kun bruge en af trinene.

Litmus benytter bruger to call-to-actions, som en del i deres action stadie.

cta

AIDA, bliver brugt igennem hele nyhedsbrevet. Så for hver nye sektion i nyhedsbrevet, så er AIDA modellen, blevet brugt på samme måde.

Opsummering

For at lave en godt B2B nyhedsbrev, så skal der laves grundig research omkring målgruppe, og indholdet. Det skal være personligt, simpelt og det skal fungerer både på mobile enheder såvel som desktops. Som det sidste, så skal AIDA modellen benyttes, for at kommunikere med læseren, på bedst muligt vis.
Der findes nogle utroligt gode stykker software, der kan hjælpe dig godt på vej, med at lave fantastiske B2B nyhedsbreve. Industristandarden inden for nyhedsbreve er Mailchimp, der er utroligt brugervenligt, for både nybegyndere og de mere avanceret brugere.  

Seneste indlæg

Billede der symbolisere at nogen besøger din hjemmeside

Se hvem der besøger din hjemmeside

Der er stor hjælp, hvis du gerne vil have en daglig liste af kvalificerede kundeemner at arbejde med. Med vores vores seneste opdatering af Prospects i Leadscoreapp, har du nu

Læs mere »
Billede der symbolisere en markedførings tragt

Marketing Funnels

Hvad er funnels, og hvordan kan du bruge det indenfor online markedsføring?  I dette blogindlæg vil jeg hjælpe dig med, at få en forståelse af hvad en

Læs mere »