guide til den perfekte velkomstmail header billede

Guide til den perfekte velkomstmail!

Guide til den perfekte velkomstmail!

Alle forretningsfolk ved at et godt førstehåndsindtryk er nøglen til succes, ligegyldig hvilken branche du arbejder i. Men vidste du at princippet ikke kun er fast gældende i ansigt-til-ansigt møder, men også i e-mail interaktioner?

Når du sender din velkomstmail til en kunde, sender du det førstehåndsindtryk du ønsker at give til din kunde på vegne af dit brand. Derfor er en af de vigtigste redskaber i din e-mail marketing værktøjskasse dine automatiserede velkomstmails. Måden hvorpå du interagerer med din kunde er nemlig altafgørende for, hvilken tone du ønsker skal benyttes i alt fremtidig kommunikation med dine kunder, og hvordan du ønsker at engagere dem i dit brand.

“A welcome e-mail sets the stage and the tone for the rest of the e-mail you will send.

More importantly. a welcome e-mail can increase your business”

– DJ Waldow & Jason Falls

Hos LeadScoreApp har vi erfaret at mange erhvervsdrivende elsker at generere flere leads til kunder, men desværre ved de ikke hvad de skal gøre for, at engagere dem i deres brand efter de har skrevet sig op på deres e-mailliste. Derfor har vi lavet en guide til hvordan man skriver den perfekte velkomstmail, hvis formål er at engagere dine leads.


Få styr på din e-mail strategi med AIDA

E-mail strategier er selvfølgelig forskellige for alle virksomheder og brancher, men én ting kan vi alle sammen blive enige om: “Det handler om at engagere modtagerne i mit brand og konvertere dem fra leads til købeklare kundeemner”. Derfor er det essentielt at du sørger for, at holde øje med hvor din e-mail modtager befinder sig i deres livscyklus.

Du vil nemlig stå overfor udfordringen, at mange af dine modtagere ikke har en intention om at tage det sidste skridt i deres livscyklus og købe dit produkt. Derfor er det vigtigt, at du få styr på din e-mail strategi, så du kan imødekomme dine leads’ behov ud fra det stadie de er nået i deres livscyklus.

En måde hvorpå du kan imødekomme disse behov hos din modtager er ved at benytte dig af AIDA modellen. AIDA modellen er en kommunikationsmodel som dækker over alle de stadier som din modtager befinder sig i. Modellen består af følgende: Attention –> Interest –>  Desire –> Action.


Modellen er meget simpel og kan påføres til netop dette emne således:

Dit lead kigger på din hjemmeside, og tilmelder sig dit nyhedsbrev og kommer automatisk med på din e-mailliste. Nu har dit lead rykket sig fra Attention stadiet over til Interest stadiet, da leadet giver udtryk for at være interesseret i dit brand og produkter.

Det er nu at din velkomstmail bliver altafgørende for leadets fremgang i modellen, for hvis du ønsker at rykke dit leads’ stadie skal du gøre leadet hot. Et hot lead er et lead, som er tæt på at være købeklar, men mangler det sidste skub for at tage en endelig købsbeslutning – altså et lead som har rykket sig til Desire stadiet i modellen.

Måden hvorpå du engagere dit lead til at rykke sig over i Desire stadiet kan gøres på mange forskellige måder, det vigtigste er dog at du bevare leadets interesse, og få dem videre over i Action stadiet. Det kan du bl.a. gøre ved at udsende en serie af automatiske e-mails til dit lead.


Velkomstmailen

Før du sender dine automatiske e-mails er det essentielt at du først skriver en velkomstmail til dit lead. Det er det, da du som sagt skal give din kunde et godt førstehåndsindtryk af dig og dit brand, så du kan engagere dem i dine tiltag. Når et lead skriver sig op på din e-mailliste eller nyhedsbrevsliste har du som brand en stor fordel. Dit brand er nemlig på dette tidspunkt fokuspunktet i dine besøgendes bevidsthed. Det er derfor altafgørende at du reagerer på netop disse besøgende med det samme med en velkomstmail, så du ikke risikerer at din virksomhed ryger i glemmebogen.

Din velkomstmail skal derfor indeholde et budskab som engagerer og samtidig informerer dine leads. Her ser du eksempler på budskaber du kan bruge i dine velkomstmails:


Forventningsbasert velkomstmail

Alle kunder har visse bevidste og ubevidste forventninger til det brand de er interesseret i (læs evt. blogindlægget: sådan skriver du forførende og hypnotiserende tekster). Derfor er det en god idé at udsende en velkomstmail som taler direkte til leadets forventninger. Et eksempel på dette kan være at du bekræfter over for dit lead at du fremadrettet vil kommunikere med leadet over e-mail, så der er enighed mellem dig og din kunde, om hvilke e-mail aktiviteter der fremadrettet vil forekomme, og hvilket indhold der udsendes.


B&O

Nogle andre der også gør det utroligt godt, er B&O og deres “lillesøster” B&O Play. Deres velkomstmails og e-mails generelt, formår at holde både tonen og følelsen af B&O , så de lever op til de forventninger deres subscribers har. Med det samme man åbner en e-mail fra dem, så er man ikke tvivl om hvem afsenderen er, man behøver ikke engang læse afsenderens e-mail eller læse emne feltet. Hele designet af e-mailen og den generelle tone, stemmer totalt overens med hvad man forventer/forbinder med B&O.

Vi har inkluderet nogle eksempler på deres e-mails og hvad det er de gør så forfærdeligt godt.

bo exmaple newsltter

Billedet ovenover er den først mail man modtager fra B&O, når man tilmelder sig deres nyhedsbrev. Som i kan se, så stemmer førstehåndsindtrykket overens med de forventninger man har, og holder desuden tonen som man forventer fra dem. Det er simpelt, “sleek” og skriger B&O i både farver og billeder. Når folk tænker B&O, så tænker de eksklusivitet og kvalitet, hvilket er præcist hvad det ovenstående billeder udtrykker. Desuden fremstår denne mail personlig, ved at de skriver subscribers navn, hvilket er med til at skabe en relation mellem afsender og modtager. Udover det, så fortæller det også brugeren at når de har bekræftet at de vil modtage deres nyhedsbrev, så vil B&O aktivt kommunikere relevant information til modtageren.


B&O Play

Et andet eksempel er en e-mail fra B&O Play.

b&o play newsletter example

Selvom at dette ikke er en velkomstmail, så giver det stadig et indblik i hvad de gør så godt, og hvordan de formår at holde tonen og designet gennem alle deres e-mails. Ovenstående eksempel fra B&O Play, skaber ikke plads til tvivl om hvem afsender er og fremviser billeder og tekst på en letforståelig måde, samtidigt med at de bevare følelsen og tonen af B&O.


Call-to-action velkomstmail

En rigtig god måde at engagere dine nyrekrutterede leads på din e-mailliste, er ved at benytte dig af call-to-action(CTA) marketing. CTA er, når du opfordrer dit lead til at udføre en øjeblikkelig handling. En CTA er simpel at lave og samtidig utrolig effektiv, og derfor er netop denne type velkomstmail næsten altid et hit.

Et eksempel på hvordan du udfører CTA i din velkomstmail er ved at opfordre eller anmode dine leads om at besøge din hjemmeside ved bl.a. at tilføje velkomst rabatter og specielle konkurrencer mm.

Et andet centralt element i en effektiv call-to-action velkomstmail er at gøre brug af dine sociale medie sider. Nye leads er nysgerrige om din virksomhed og dit brand – ellers ville de jo ikke have tilmeldt sig din e-mailliste. Og derfor deres engagement ved at dele dine sociale medie sider, og opfordre dem i velkomstmailen til at følge dem.


Lyft

Et eksempel på et god CTA velkomstmail, er en velkomstmail fra Lyft. Lyft benytter sig af et minimalistisk design, der stemmer overens med designet af deres app. Bare det at have kontinuerligt design gennem alt deres markedsføring, er en utrolig god måde at leve op til forventningerne en kunde har og en er en god måde at kommunikere på.

lyft welcome mail example

Som du kan se, er deres velkomstmail utrolig minimalistisk, men den er til gengæld også utrolig effektiv. Der er ikke behov for mere end den ene CTA, siden at hele formålet med velkomstmailen fra Lyft, er at få brugeren til at gå til applikation, da applikation er der hvor langt størstedelen af interaktionen med Lyft foregår.


Virgin America

Et andet godt eksempel på en god CTA velkomst mail er fra Virgin America. Ligesom Lyft, så er det gode til at give en førstehånds indtryk der stemmer overens med deres brand. Virgin America bruger deres velkomst e-mail til at fortælle deres kunder at de er kundeorienteret og at de er en sjovt flyselskab, ved brug af farver og billeder.

virgin air example

Som i kan se, så er fokuset lagt på en CTA, samtidigt med at velkommer den nye kunde til Virgin America. Deres velkomstmail er både sjov og viser hvordan Virgin America, er som flyselskab.


Nike

Et tredje eksempel på en CTA velkomstmail er fra en af nikes mange produkter, Nike Plus. Endnu engang så er det en simpel velkomstmail, med en hurtig hilsen og en CTA, der har til formål at sende modtageren videre ind i deres univers. Designet stemmer overens med hvad man forventer fra Nike. Simpelt, sort/hvid og letlæseligt.

nike plus welcome mail example


Mobilvenlig velkomstmail

I bund og grund er det altid en god ide at gøre dine e-mails mobilvenlige. Det er det, da mobile enheder hyppigt bliver brugt i dag til at aflæse e-mails. Ifølge Adobes Digital Publishing Report er det faktisk op til 79 % smartphone ejere der i dag bruger deres mobile enhed til at aflæse deres e-mails på farten.

Rapporten siger også, smartphone-brugere er mere tilbøjelige til at bruge deres enhed til e-mail, end til at foretage opkald. Overvej derfor om dine nuværende velkomstmails ikke skal være responsive, da det kan være med til at øge dine åbnings- og klikrate på dine e-mails markant.

En måde du kan sikre at dine velkomstmails udsendes med det samme til dine leads, er at benytte dig af automatiske e-mails fra LeadScoreApp.


Magien i Desire og Actions – e-mail flows.

Mange e-mailsystemer som f.eks. Mailchimp kan ikke tracke, hvad der sker på hjemmesiden. De kan kun tracke, hvad der klikkes på i e-mailen. Derfor kan de ikke se hvor langt et lead er i modellen, og uden tracking fra hjemmesiden, der beregner et leads placering i købsprocessen, kan du ikke lave disse mails.

Hos LeadScoreApp kvalificerer vi dine leads på baggrund af deres adfærd på din hjemmeside. Hvis de laver mange søgninger, og besøger produktsider – så er de nået længere i deres købsovervejelser, end de leads, der laver få søgninger og primært læser om brandet.

Når email systemet kobles sammen med LeadScoreApp, så kan dine e-mails i stedet laves behovsstyret, og kommunikationen kan målrettes til hvert leads individuelle behov. (Desire email)

På den måde kan din e-mailliste deles op i to segmenter ved at analysere på dine leads’ adfærd på din hjemmeside. Du kan også bruge LeadScoreApp til at skabe en profil for hvert lead i forhold til deres interesse i de enkelte produkter.

Når et lead udviser en adfærd på hjemmesiden, hvor de er meget fokuseret omkring et bestemt produkt, så aktiverer LeadScoreApp et e-mail forløb (Action email), der fører brugeren frem mod en endelig købsbeslutning.

Din hjemmeside har derfor selv klaret Attention og Interest stadiet i AIDA-modellen, og e-mail forløbet fra LeadScoreApp kan klare Desire og Action stadiet.


Amisol

Et godt eksempel på et mailflow der bliver påbegyndt er fra Amisol, som er et rejseselskab der bla. tilbyder charterrejser. I samarbejde med LeadScoreApp, bliver det muligt at påbegynde et mailflow, når et lead viser interesse for et specifikt rejsemål.

Lad os sige at vha. at LeadScoreApps tracking af et leads adfærd, så kan vi se at et lead er meget interesseret i rejser til Sharm el Sheikh. Dette vil sende en mail ud med de mest populære hoteller i Sharm el Sheikh, med henblik på at få et lead til at bestille en rejse, altså der er fokus på både desire og action stadiet i AIDA-modellen.

amisol 1 example
amisol 2 example

Vil du høre mere om hvordan LeadScoreApp kan automatisere og adfærdsbasere dine velkomstmails, er du velkommen til at kontakte os.

Seneste indlæg