Sådan øger du klikraten for dine nyhedsbreve

Sådan øger du klikraten for dine nyhedsbreve

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Sådan øger du klikraten for dine nyhedsbreve

Der er mange faktorer, der spiller ind, når vi skal tage beslutninger, også når det gælder, hvorvidt vi vil klikke på et call-to-action (CTA). Om vi vil det eller ej, så er vores beslutninger ikke altid drevet af logik, men også følelser og instinkter helt tilbage fra urtiden, uanset hvor digitale vi end bliver.

Der er mange tips og tricks til, hvordan man kan bygge den perfekte mail op. I dette indlæg kommer vi med et par eksempler på hvad man skal gøre og ikke skal gøre, når det gælder e-mail.

 

Her går det galt for mange

Der kan være rigtig mange grunde til, at dine læsere ikke gider at klikke på en CTA. Oftest bunder det i, at de ikke føler, at de får den investering tilbage, som de giver ved at bruge tid på at følge en CTA.

Det er vigtigt, at din CTA tilfører værdi til læseren. En af de åbenlyse faldgruber er at placere sin call-to-action midt inde i en tekst på en uengagerende måde.

Eksempel:

Dont’t:

Bestil en tur til Alperne her

Do:

Vil du også af sted til Alperne? Bestil din tur i dag

Kort fortalt skal man være konkret og skabe værdi. Lad aldrig din CTA være diffus, uklar og sanseforladt.

 

Inden dine læsere åbner dine nyhedsbreve

Emnefelt

Det første, dine læsere støder på, er emnefeltet. Det er vigtigt, at du allerede her kan engagere dine læsere og holde relevansen i top.
Rent retorisk skal du huske at følge din virksomheds tone of voice.

Hvis i tiltaler jeres kunder på en personlig og sjov måde, så gør det også i dine mails.
Hvis tiltalen er seriøs og terminlogipræget, så vær sikker på, at du opretholder din virksomheds stemme.

Indholdet i emnefeltet må gerne være ærligt og ikke nødvendigvis kun vise den stærke side.
Hvad så nu? Når du er stensikker på hvad emnet er, og hvordan din virksomheds stemme lyder, så kæd det sammen til en historie.

Et lille eksempel fra Copy Hackers:

“Everything you wanted to know about email copy but were too afraid to ask”

Husk at din e-mail skal tjene din læser mere end din virksomhed – dette gælder også for dit emnefelt.

 

E-mail afsender: Hvem siger hvad og til hvem?

Det er vigtigt at din læser kan skabe tillid til afsenderen igennem 100% gennemsigtighed. Hvis mailens indhold er et nyhedsbrev, skal dette gøres klart og tydeligt og virksomheden skal stå som afsender. Ikke en falsk personlighed med navn og billede.

Er det modsat en person fra f.eks. support, der sender en mail, skal det være en ægte person, gerne med billede. Det er vigtigt at læseren klart kan tyde, hvad formålet med kommunikationen er, og derved blive mindre forvirret og skabe større tillid.

 

 

1: Definer et konverteringsmål

Som altid skal der defineres et mål med din e-mail. Det er vigtigt at du har gennemtænkt lige præcis hvad læseren skal, hvordan dette skaber værdi for læseren, og aller vigtigst hvorfor skaber dette værdi?
Når dette er klokkeklart, kan du lettere skabe indhold, der er i kontekst til din CTA.

 

 

2: Call-to-action: knap eller tekst?

Inden vi dykker ned i social-psykologien, er det vigtigt at fastslå, at der er stor forskel på, hvorvidt din CTA skal være en knap eller tekst.
I de fleste tilfælde, vil en knap opnå flest klik. Hvorfor? Fordi en knap opnår størst kontrast i dit nyhedsbrev; læserens opmærksomhed drages automatisk mod knappen.

All Industries - Lowest Click Rate by CTA Type

Ovenstående søjlediagram fra Leighton Interactive viser, at knapper har højest click-through-rate, når det kommer til call-to-actions.

 

Er tekst så udelukket?

Nej. CTA links i din tekst har den fordel, at det let kan integreres og minde læseren om formålet, som eksempelvis kan være at blive klogere på vedkommenes interesser ved at melde sig til nyhedsbrevet eller bestille en bilferie til Harzen.

Når du bruger tekst, er det vigtigt, at du fokuserer på værdien og ikke mindst skaber en form for hast, f.eks.:  “Bestil din ferie til Venedig nu”.

 

 

3: Placering af dine CTAs

I dine nyhedsmails skal du ikke bare smide en knap eller et link i bunden. Det virker gemt og uden formål. I stedet for at gemme ens CTA skal man i stedet isolere den.

Billede af Call to action
Eksempel fra leadscore.dk

På billedet ovenover kan man se det klare hierarki, der leder ned til knappen. Knappen er i kontrast til resten af indholdet og derved forholdsvist isoleret. Ved at gøre dette, kan du få mere opmærksomhed på din CTA-knap.

 

Skal jeg så kun placere dem i bunden?

Nej, ikke kun i bunden. Det er en rigtig god idé at placere din CTA flere steder og især i toppen af dine mails. Dette gør det klart for læseren, hvad formålet er, og hvordan de skal handle ud fra indholdet.

Selvom knappen i toppen ikke vil få en høj click-through-rate, udnytter du til gengæld et af psykologiens principper kaldet “anchoring”.
Kort fortalt vil anchoring sige, at vi knytter os til den første oplysning vi får. Dette er bl.a. et princip, der oftest bliver brugt, når det gælder prisforhandling. Ved for eksempel at give et lavt bud til at starte med i forhandlingen, vil du “kaste et anker” og skabe et udgangspunkt ud fra dit bud. Det samme kan let gøres i dine nyhedsmails, ved at placere din CTA i starten af din mail.

 

Placér mindst én af dine CTAs over folden

Test altid dine mails af på telefon inden du sender. Sørg altid for, at mindst én af dine CTAs er over folden på telefonen. Med andre ord: du skal ikke scrolle for at kunne foretage en handling.

Større klik og åbningsrate

4: Selve teksten

Overtal dine læsere og inddrag dem

Når du laver nyhedsmails, kan det være gavnligt at holde en personlig tone overfor din læser og sørge for at inddrage dem i indholdet. Lad dem føle, at de er en del af det produkt eller den ydelse du sælger.
Fortæl en historie; anekdoter virker langt bedre end data.

Selvom vi gerne vil tro det, så laver vi altså ikke altid beslutninger ud fra logik, men oftere vores følelser. Ved at benytte sig af storytelling kan du altså knytte følelser til det du sælger.

Call to action eksempel

Knappen til højre vil få langt flere klik end eksemplet til venstre. Ved at holde det personligt og tilføre værdi, er det lettere at overtale læseren.

Det handler om “dig” “dig” og “dig”.

 

Sælg på to linjer

Det er vigtigt, at du kan tage alt det værdi, du overhovedet kan tilføre din læser og koge det ned til to linjer. Du skal vise din læser, at vedkommende får mere magt i bund og grund. Det er vigtigt for os mennesker at føle, at vi kan tage kontrollen og ikke mindst har kontrollen.

Husk derfor at det er læseren der er i centrum ved din CTA.

“Make him an offer he can’t refuse”

 

Hvor meget tekst?

Skriv kort som muligt.

Undgå unødvendigt lange sætninger med fyldord. Fokusér på det konkrete og hold dig til at budskab pr. mail. Undlad endeligt ikke detaljer, men hold dig til det interessante og relevante.
Generelt: jo mindre tekst jo bedre.

Det handler om at have den minimum mængde af tekst, det kræver, for at læseren vil klikke.
Husk på, at din tekst skal være bindeledet til din CTA.

 

Dit toneleje

Den letteste måde at gøre dine læsere forvirret på, er ved at være både formel og fjollet.

Send ikke blandede signaler i dine nyhedsbreve, og sørg for, at du altid holder din virksomheds toneleje. Dette er med til at styrke din identitet som brand, men også skabe tryghed og autoritet hos din læser. Sørg for, at dette toneleje er gennemgående i hele dit digitale økosystem, heriblandt hjemmeside, facebook, mail osv.

 

 

5: Billeder, illustrationer og grafik

Billeder i dine e-mails er en god måde at gøre dem unikke og interessante på.
Husk på, at billeder siger mere end tusinde ord, og med denne kliché skal det menes, at billederne kan hjælpe med at holde dine mails korte og konkrete.

Det er også vigtigt, at man kan klikke på dine billeder, så de fungerer som links og ligeledes at det har noget med dit keyword at gøre.

Brug billeder, der understøtter dit budskab og gerne billeder, hvor målgruppen kan se sig i selv i. Brug billederne til at skabe en stemning i dine mails.

 

eksempel på god mail

Et rigtig godt eksempel er “Holidays in NYC”-billedet ovenfor, der giver en større lyst til at bruge vinteren i New York, end teksten gør. Overtal dine læsere ved at ramme plet på følelserne og give dem mulighed for at klikke på en CTA umiddelbart efter en “trigger” som denne.

 

 

6: Det rigtige budskab til den rigtige person, på det rigtige tidspunkt

Segmentér dine mails

Det er vigtigt at du kun sender relevante budskaber og et af redskaberne til dette er segmentering. Sørg for at du har segmenteret dine modtagere, ellers ender du med at bombardere dine læsere med irrelevante budskaber.

Eksempelvis hvis du sender opskrifter ud i dine nyhedsbreve, er det ikke den bedste idé at sende opskriften på “den mest kødfyldte burger” til en veganer.
Segmentering kan være rigtig svært, hvis man ikke ved ret meget om sine læsere.

Her er LeadScoreApp et godt værktøj, der tracker dine læsere på din hjemmeside, hvorefter den finder frem til deres ønsker og behov, baseret på den adfærd de udviser.
Du kan prøve det selv, ganske gratis og uforpligtende ved at prøve en gratis demo.

 

Timing

Det handler om at sende dine mails, når din læser er modtagelig. Det nytter ikke noget at sende tilbud til en læser, der ikke har overvejet, om det overhovedet skal være en charterferie eller en campingtur. Her handler det igen om at vide noget om vedkommende, der får mailen.

LeadScoreApp kan benytte den adfærd dine læsere udviser på hjemmesiden som en trigger. Eksempelvis når den besøgende selv afslører, om vedkommende er interesseret i USA eller Asien. Med den rette timing kan du forøge dine åbnings- og klikrater enormt!

Dette kan du, fordi du sender det rigtige budskab til den rigtige læser, på det helt rigtige tidspunkt! Som nævnt tidligere er alt dette muligt med LeadScoreApp, der giver dig meget mere indsigt i dine læsere og leads.
Prøv en gratis demo i dag, og se hvad LeadScoreApp kan afsløre om dine læsere.

 

Lav personlige mails!

Der er ikke noget værre end at føle, man bare en del af mængden. Tværtimod er det fedt at føle sig unik!

Det skal dine læsere også føle. Mails, der er personlige, virker meget bedre end upersonlige standardiserede kolde e-mails. Med e-mail automation bliver dette let som en leg, og hvis man tilmed kan tiltale læserens interesser, ønsker og behov er gevinsten næsten garanteret.

Ved at lave personlige mails, kan du bryde støjen og skabe den nærvær, der oftest mangler i markedsføring. Ved at benytte sig af  LeadScoreApp-systemet kan du sende personlige mails, der gør, at dine læsere føler sig unikke og tiltalt på det helt rigtige tidspunkt, med det helt rigtige indhold. LeadScoreApp tager 15 minutter at sætte op og fungerer som et simpelt “add-on” til dit nuværende mail system, så du behøver ikke at udskifte.

 

Til sidst et eksempel på en dårlig E-mail

Dårlig mail eksempel

 

Det er let at gøre en ende på dårlige mails ved bl.a. at følge principperne, vi lige har nævnt. Yderligere er det vigtigt at have så meget viden og indsigt om dine læsere som muligt. Derfor anbefaler vi LeadScoreApp til at undgå fornærmende dårlige e-mails, der ikke er konkrete, har dårlig timing og er ude af kontekst.
Du kan prøve LeadScoreApp gratis og uforpligtende på 100 leads.

 

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Seneste indlæg