inbound marketing strategi

Effektiv Inbound Marketing Strategi

En inbound marketing strategi har skabt store resultater for mange virksomheder! 

 

Lad kunderne komme til dig

En inbound Marketing strategi fokuserer på at skabe kvalitetsindhold der faktisk interesserer kunderne, som de gider at læse og får en værdi ud af. Indholdet skal designes, så det uddanner kunderne mod at vælge netop din virksomhed og produkt frem for konkurrentens. Ved at udgive kvalitetesindhold på din hjemmeside og i dine e-mails, så får du naturligvis bedre indgående trafik på din hjemmeside, og selv dine nyhedsbreve kan konvertere flere af dine leads til kunder.

 

Eksisterende kunder slår nysalg

I dag bruger mange virksomheder rigtigt mange penge på at markedsføre sig, og forsøge at få nye kunder i deres kartotek, fremfor at rette deres fokus mod deres eksisterende kunder. Sandsynligheden for at sælge til sine eksisterende kunder er 60-70% mod kun 5-20% hos nye kunder. Tilmed er det også dyrere at anskaffe nye kunder end det er at sælge til eksisterende kunder.

Eksisterende kunder kontra nye kunder

Model: Inbound Marketing Strategi, side 30, “Eksisterende kunder slår nysalg”.

Det er derfor vigtigt at sætte pris på sine eksisterende kunder og sørge for at man forbliver i deres bevidsthed. Vi lever i en digital verden, hvor vi lytter utroligt meget til vores netværk og dets anbefalinger, og derfor er det vigtigt at du har nogle loyale kunder, som kan fungere som ambassadører for din virksomhed og dine produkter.

 

Kend din kundes adfærd

De traditionelle massekommunikerede reklameformer har slet ikke den samme effekt som de engang havde. Dette skyldes, at vi lever i en digital tid, hvor det er det blevet meget nemmere for kunderne selv, at opsøge information om produkter og virksomheder. Dette betyder samtidig at kunderne i dag sætter digitale fodaftryk i alt hvad de foretager sig på en hjemmeside, og dette gør at virksomhederne kan levere målrettet indhold og tilbud til den enkelte kunde.

 

Fokus på indhold, som dine kunder gider læse

Forsiden på din hjemmeside ikke er så vigtig, som den har været førhen. En bilforhandler sælger jo heller ikke bilerne på at have et stort flot lysskilt på facaden, men via sin ekspertise, sine tilbud og måden at kommunikere på”. Dette vil sige, at din forside ikke er det, som skal have dit primære fokus.

Det meste af din trafik vil komme fra kampagner, organiske søgninger (Google, Bing osv.), sociale medier og nyhedsbreve og denne trafik vil ende på dine undersider, også kaldt landing pages. Derfor er det vigtigt at du kender din kundes adfærd, og ved hvordan de agerer på din side.

 

Gevinsten skal høstes med mange flere Landing pages

Med en landingpage har du mulighed for at fokusere på produktet og på konverteringen. En landing page bør kun have ét formål, nemlig at opnå en ønsket handling, og der må ikke herske tvivl om, hvad det er. Alle elementer skal derfor understøtte den handling.

Jo flere gode landingpages, jo bedre. Flere landingpages giver dig mulighed for at segmentere din trafik på f.eks. demografi, trafikkilde m.m. og sende kunder ind på en skræddersyet side. Og de mange specifikke landingpages styrker din SEO gennem flere indekserede sider om relaterede emner.

 

Mange fordele med Marketing Automation

Marketing Automation har længe været et af de helt store buzzwords. Mange har set den hellige gral i at automatisere budskaber på de forskellige marketingkanaler, da det har to indlysende fordele.

  • Et automatiseret flow frigiver ressourcer til andre opgaver
  • Gør budskaber så målrettede og personlige som muligt

E-bogen kommer her med konkrete eksemper på effektive programmer, der er nemme at sætte på. Bl.a. i LeadScoreApp. Eks. Hvis kunden kigger på en produkt kategori, så aktiveres et mail flow specifik på denne produktkategori. Hvis du vil vide mere om Marketing Automation, så læs mere her.

 

KPI’er i Inbound Marketing

Hvilke KPI’er skal du bruge dem i forhold til din Inbound Marketing strategi. 

 

Flere leads?

Et punkt som kunne være meget relevant at måle er dit ”gated content”, altså indhold som brugeren først får adgang til, når de har afgivet deres e-mailadresse. Dette er en god måde at få leads på. Her kan du sætte et mål for, hvor meget du ønsker at øge antallet af leads du får, via dette content og hvor lang en periode du har til at opnå dit mål. Herefter benytter du Inbound Marketingaktiviteterne til at nå dit mål.

 

Øget salg

En anden vigtig KPI der også bør måles er øget salg. Alle de tiltag du foretager dig skal også kunne måles på bundlinjen. Det er selvfølgelig oplagt at måle på antal køb og omsætning, men hvis du ikke direkte arbejder med salg i kroner/ører, men eksempelvis arbejder i en B2B-virksomhed som samler leads op via et marketingsystem, så kan du koble de data sammen med jeres CRM og på den måde følge vejen frem til et potentielt salg. Det er også muligt at splitte KPI’en ud på kategorier af salg, f.eks. nysalg, mersalg og krydssalg.

 

Seneste indlæg