Lær at skrive et godt emnefelt til nyhedsbrevet

Har du det indimellem som om, at din e-mail marketing taler for døve ører? Og vil du gerne undgå, at dine mails bliver sendt direkte en tur i skraldespanden?

Så fortvivl ej! Vi har researchet over 3.000 nyhedsbreve fra rejsebranchen og her er de bedste emnefelter. Vi fandt frem til de otte vigtigste psykologiske faktorer, som du kan anvende, når du skal skrive et godt emnefelt:

 

1. Pris

Hvis du har et produkt eller en ydelse til en billig pris, er det ikke nødvendigt at pakke det ind i for mange marketingtricks. Er det et produkt, som folk har kendskab til – såsom charterrejser og hvad det normalt koster – så vil en god pris forårsage en stop-op-effekt hos modtageren, hvis prisen er meget lavere end forventet. Hold emnefelterne meget korte og gerne kun ét produkt og én pris.

Snyd ikke dine modtagere ved at gemme diverse gebyrer og tillægsomkostninger til senere i bookingen. Hvis man får, hvad man ser, vil det vække tillid hos modtageren, og hvis der kommer alle mulige gebyrer, der ikke er forventet, så efterlades modtageren med en følelse af at blive snydt. Og det er svært at bygge videre på sådan en relation.

Eksempler:

  • Danmarks billigste All Inclusive fra 2999,- i sommerferien 2019
  • Superpriser til Kreta fra København fra 1.500,-
  • Gør et nytårskup – særlige skirejser til gode priser
  • Luksuskrydstogt i Caribien fra kun 3.596,-
  • KUN 999,- Pr. person til Wagrain NU PÅ LØRDAG
  • De Kanariske Øer fra kun 5.297,-
  • Knaldgode tilbud – rejs fra 889,-
  • Afbudsrejser fra 599,- | Skal i afsted?‎
  • Nyd en billig miniferie i København – 515,- for 2 voksne og op til 2 børn
  • ✈ Rom for 1.099,-: Nyd 2-3 nt. på centralt hotel inkl. morgenmad og fly t/r

2. Besparelser

Hvem vil ikke gerne spare penge, hvor man kan? Ikke ret mange. Netop derfor er besparelser, udsalg og rabatter et godt virkemiddel, når en modtager skal tage godt i mod din e-mail marketing. Her kan besparelserne være generelle som følge af fødselsdage, mærkedage, sæsonen og højtider, men den kan også være specifikt på produkter. Særligt hvis kombinationen af et produkt, jeg har interesse for pludselig tilbydes med en stor besparelse, så giver det en stor stopeffekt.

Annoncering af besparelser fungerer især godt, fordi det taler til vores (mangel på) impulskontrol. Så selvom man måske ikke lige havde tænkt, man skulle udenlands på sommerferie næste år, hvem kan så modstå at købe den sommerferie – man ganske vist ikke troede man skulle have, men nuvel – til halv pris? Dette er også et mailflow, der med fordel kan automatiseres.

Eksempler:

  • Vildt billige afbudsrejser fra 1.000,-
  • Gør et kup i påsken // Afbudsrejse til De Norske Fjorde
  • Book næste års sommerferie nu og spar 50%
  • Restpladser i august – Spar 30%
  • Spar op til 6.730,- pr. person på jordomrejse
  • LIGE NU – spar op til 15 % på skiferien
  • Store besparelser med Thai Airways
  • Prisfald på safari i Sydafrika
  • Ekstraordinære sæsonafslutningsrabatter!

3. Knaphed

Frygten for at gå glip af noget – også kendt som FOMO (Fear Of Missing Out) – kan skabe en drivkraft, der potentielt er svær at modstå. Ligesom med besparelser spiller impulskontrollen også ind hér. Ved at lægge vægt på begrænsninger f.eks. i form af tid (skynd dig!) eller mængder (kun få tilbage!), kan du prikke til modtagerens FOMO, som vil få dem til at åbne din e-mail.

Eksempler:

  • KUN i UGE 40 – spar op til 15 % på skiferien
  • Kun 100 skirejser tilbage i uge 7
  • Sidste chance – Kreta snart udsolgt!
  • Vinterferie med store rabatter – Kun 3 dage tilbage
  • Udløber snart: 50% på alle EU flyvninger
  • Begrænset antal billetter! T/r til Tyrket for 300,-
  • 3 værelser tilbage: 6 nætter i Paris for 5000,- på 4* hotel
  • KUN i uge 8 – dobbelt op på SAS EuroBonus point
  • Ugen ud: Flyv til løjperne i Norge for 400,-
  • Åbningstilbud – Spar 1.000 kr. på ALLE rejser❗️ ☀️

 

4. Nysgerrighed

De fleste af os kender trangen til at måtte vide “hvad sker der så nu?”, når vores yndlingsserie slutter med en bragende cliffhanger. Nysgerrighed er en anden psykologisk drivkraft, vi mennesker kan have svært ved at modstå, så et emnefelt, der efterlader modtageren med denne følelse vil med stor sandsynlighed blive åbnet. Nysgerrigheden kan vækkes ved at stille spørgsmål, love modtageren noget interessant eller spændende eller ved at skrive noget som virker underligt eller usædvanligt.

Eksempler:

  • Oplev De Dødes Dag i Mexico!
  • Kom indenfor i det asiatiske køkken
  • Kom helt tæt på Ugandas bjerggorillaer
  • Oplev Afrika fra en ny vinkel
  • De her steder må du ikke gå glip af til efteråret
  • Vi har en gave til dig!🎁
  • De 20 mærkeligste steder, du bare skal besøge😳
  • Wo ist busstoppestedet? Genopfrisk dit skoletysk med 10 vigtige vendinger!
  • 10 Insta-venlige rejsedestinationer😎
  • Har du rejst for nyligt?

 

5. Interesse

Det er vigtigt at segmentere og profilere modtagerne på nyhedsbrevslisten for at kunne udnytte denne psykologi. Så får du mulighed for at skræddersy din e-mail marketing til at ramme den enkelte modtagers interesse. Ved udelukkende at sende mails, der er interessante og relevante for modtageren, øges sandsynligheden for en bedre åbningsrate – også på længere sigt. Eksempler på interesseinddeltelte feriekategorier kunne være skiferier, all-inclusive, vandreferie, skirejser, rejsemål – f.eks. Malta, rejseperioder, rejser med børn osv.

Derudover kan man sørge for at pleje modtagerne med forskellige typer inspirerende mails, når de ikke leder efter rejser, for så at skrue op for tilbud, rabatter osv. når ferietiden nærmer sig. Segmentering efter interesser er noget du med fordel kan gøre dynamisk efter modtageres adfærd på hjemmesiden.

Eksempler:

  • Gruppevandreferier – Se nyhederne nu!
  • 90 cm nysne! Gode tilbud på skiferie ❄❄❄❄❄
  • Sneen daler – Priserne det samme
  • Billigt på ski i uge 8 🏂🎿☀❄
  • Rejs sydpå med din skat 😍🌞   (Penge tilbage i skat)
  • Unik oplevelsesrejse til smukke Malta! 🌄😍
  • Så billigt kan du komme til Dubai med børnene ☀️
  • Børn rejser for kun 1 kr i september! 
  • Spar 2.000,- på alle charterrejser i september!

 

6. Nyheder

Har du en nyhed, som du ved vil interessere modtageren? Så afsted med den! Sørg for at fremstille den frisk, lækker og indbydende i emnefeltet, så modtageren ved, at de modtager noget helt nyt og aktuelt, som har værdi for dem.

Hvis du vil være helt sikker på, at modtageren finder nyheden interessant, så brug dit indblik i deres digitale brugeradfærd gennem lead tracking og lead scoring.

Eksempler:

  • NYHED: Mød komodovaranerne
  • Forpremiere – Sommer 2019 er klar!
  • LIGE NU –  spar op til 15 % på skiferien
  • Netop frigivet: World Cruise 2020!
  • Nyt Florida-tilbud: Genovervej charterferien til vinter!
  • Nyåbnet 4* hotel i Venedig: spar 1000,- pr. nat
  • Nye afbudsrejser fra 1.999,- inkl. Fly og hotel! ✈☀
  • Vi har nye destinationer på programmet!
  • Årets NYHED: Kæmpe vandland i Spanien

 

7. Løsninger (Pain relievers)

Hvis du kender til dine leads’ og kunders pains (problemer) kan du præsentere dem for dine pain relievers (løsninger) via dit emnefelt ved at komme med løsninger  som har værdi for modtageren. Tager vi f.eks. bekymringen om, hvorvidt der nu er sne, når vi skal afsted på skiferien, så vil en garanti for, at der er sne, fjerne denne bekymring. Derfor vil mails, der fjerner vores bekymringer typisk også opnå højre åbningsrater. Det er muligt at identificere, hvilke modtagere, der går med bekymringer, hvis vedkommende f.eks. kigger på en rejse 3 gange, går til booking for så at forlade hjemmesiden uden at gennemføre bookingen. Her kan et mailflow med “vinde tabte kunder tilbage” med fordel udnytte denne psykologi.

Eksempler:

  • Få sne-garanti til jul og nytår.
  • Gratis billetter til Rejsemesse
  • Gratis foredrag i Aarhus 28. oktober – du kan stadig nå det!
  • Gratis fly! Oplev Norges skønne kyst – Book nu!
  • Få et GRATIS liftkort til alle børn!
  • Gratis fly tur/retur hvis du bestiller din rejse med Hurtigruten nu!
  • Få gratis drikkevarepakke, når du booker tidligt
  • Book-tidlig-rabatter på ferien i 2019
  • Rejs med børn i Sydamerika
  • Trekking guide: 3 steps til din trekkingrejse 🏔⛏
  • Guide til sikker rejse i Afrika

 

8. Personalisering

Der er flere måder at personalisere et emnefelt på, og nogle fungerer også bedre end andre. Ved bl.a. at bruge ord som “du/dig” eller andre oplysninger om modtageren, f.eks. fornavne eller geografisk placering, så virker henvendelsen mere direkte og personlig.

Hvis modtageren af dine personaliserede e-mails kender dig, fordi de før har købt et produkt eller en ydelse hos dig, og der derfor er etableret en form for relation, så er modtageren også mere tilbøjelig til at være interesseret, når de adresseres direkte, fordi de forventer, at du kender dem og deres interesser ud fra tidligere køb. Det forpligter dermed også til rent faktisk at bevise, at du HAR forståelse for modtageren og dennes interesser og derfor kun sender relevant indhold deres vej.

Pas dog på med, at blive alt for familiær, da det let kan komme til at virke kunstigt og gennemskues lynhurtigt af modtageren. Denne måde at adressere modtagen forpligter til at levere godt og relevant indhold.

Eksempler:

  • 7 unikke krydstogtsrejser inkl. 2 tilbud til dig 🚢
  • Ugens udvalgte krydstogter til dig!
  • Fra Herning til Australien? Den klarer vi!
  • Rabatkode til dig: Spar 500 kr per person! ✈☀
  • Specielt tilbud til dig! Rejs til Tenerife og spar 500,-
  • Du er kvalificeret til op til 50% rabat på hoteller
  • ✨ Du har heldet med dig ✨ Adgang til hemmelige priser: Betal op til 50% mindre!
  • Brian, vores store 3-timers udsalg er i gang!
  • Brian, der er stadig stort udsalg! Billetter fra 249,-

 

Når du har mestret dine emnefelter er næste trin at få dine læsere til at klikke på dine links, men bare rolig, der er hjælp at hente. Læs her hvordan du får dem til at klikke i dine e-mails.

Vi håber du vil finde ovenstående råd brugbare, når du skal skrive dit næste emnefelt. Og husk, at vi hos LeadScoreApp kan sørge for at segmentere og profilere dine leads, så du kan sende de rigtige nyhedsbreve til de rigtige modtagere på det rigtige tidspunkt – helt automatisk.

2018-10-26T09:35:38+00:00