Billede der symbolisere en markedførings tragt

Marketing Funnels

Hvad er funnels, og hvordan kan du bruge det indenfor online markedsføring? 

I dette blogindlæg vil jeg hjælpe dig med, at få en forståelse af hvad en “funnel” betyder, og hvorfor det er genialt at bruge inde for online markedsføring.  

En “funnel” er oversat til dansk en tragt. En funnel kan derfor indenfor online marketing betegnes som en tragt.  En tragt hvor man i toppen fylder den med ny trafik, som drypper ud som et resultat. Dette resultat kan variere alt afhængigt af, hvad det er du ønsker, at opnå med din markedsføring. Det kan være alt fra online transaktioner, katalog bestillinger, rejseforespørgsler, mødebookinger, eller en ny tilmelding til nyhedsbrevet.  

Jeg vil nu starte med nogle definitioner på nogle funnels. Den første definition stammer fra Russel Brunson, som er manden bag Funnel Softwaren, ClickFunnels. Brunson mener at en funnel er en process, som hjælper dig med at sælge mere, ved at føre potentielle kunder igennem en specifik række af salgstrin.  

Den næste definition stammer fra Ryan Deiss og bygger på at en funnel er en multiskridt kampagne der problemfrit guider en kunde mod en ønsket handling.  

Det som begge af disse definitioner har til fælles er, at man ønsker at guide potentielle kunder i en foruddefineret retning med et foruddefineret slutmål.  

Flowet 

Der er som udgangspunkt kun én vej at gå, som er ned af tragten.  

Brugeren har altså kun 2 muligheder: 

  1. At forsætte gennem din funnel. 
  2. Eller forlade den.  

Der vil selvfølgelig altid være dem som springer fra, men hvis du ellers har opbygget din funnel fornuftigt nok, så vil en stor del af brugerne fortsætte mod det ønskede mål. Forhåbentlig vil dem som er faldet fra undervejs allerede have bidraget til nogle af dine delmål undervejs, som for eksempel at tilmelde sig til dit nyhedsbrev uden, at have købt nogle af dine produkter, eller har købt et produkt, uden efterfølgende at have købt en af dine op-salgs-produkter.  

Du ved dog med sikkerhed, at du ikke mister potentielle kunder på grund af uklare budskaber og call-to-actions, som man ofte kan finde i mere gammeldags markedsføring setup.  Slutresultat ender med, at langt flere brugere når frem til det ønskede mål med din markedsføring.  

Kommunikationen 

For at kunne bruge funnels til at skabe flere kunder, så er det vigtigt at man kommunikere det rigtige, på det rigtige tidspunkt. Jeg vil derfor nu begynde at forklare behovet for kommunikation i din funnel, fra top til bund.  

Billedet er taget fra bogen: The Intelligent Advertiser” af Chris Evans og Taylor Welch

Denne model hjælper til bedre at forstå hvordan du skal kommunikere. 

  • Cold: Dette level betyder at den mulige kunde overhovedet ikke kender dig. Det er en ubegrænset mulighed, men chancen for at kunden vil lave forretning med dig er lav.   
  • Warm: Kunden ved hvem du er, men vil gerne vide mere, og hvordan du kan hjælpe dem.  
  • Hot: Kunden kender dig, og har stor tillid til dig og dit brand. Her er den største chance for at lave forretning med kunden.  

 

Cold, Warm, Hot modellen er også et godt udgangspunkt til at vurderer budskaber og call-to-actions når man skal arbejde med sin funnel, nemlig TOFU, MOFU og BOFU. 

De 3 faser i din funnel 

TOFU: “Top of funnel”  

Det er her hvor du ønsker at tiltrække den potentielle kunde, som altså ikke allerede er kunde. Overordnet handler det om at skabe opmærksomhed, og give dem lysten til at vide mere. Det er er derfor ekstremt vigtigt at man ikke er kedelig, når det gælder om at kommunikere fra toppen. Kunden kender dig som sagt ikke, så dette er derfor din store chance for at vise hvem du er.  

Der er mange forskellige måder man kan fange kundens opmærksomhed.  

Tænk som Ekstra Bladet og BT, der lever af at fange brugernes opmærksomhed. Det gør de med brug af drama og konflikter, som er en stor del af indholdet på sådanne nyhedssider. Man kan spørge sig selv: “Hvad kan jeg sige eller skrive for at få deres opmærksomhed?” 

Eksempler på nyheds headlines:   

“Se hvad disse politikere skjuler”  

“Rigmand snydt for milliarder i skat” 

“Donald Trump i krig mod Nordkorea” 

“Nøgenløb rundt på kongehuset”

Når du skal lave overskrifter til dit marked, så prøv derfor at tænke som en tekstforfatter på et nyhedsmagasin. Du har kun få sekunder til at fange deres opmærksomhed, så du skal ikke holde dig tilbage. Dette er din chance for at eksperimentere, og finde hvad der virker for din virksomhed.  

Her er en checkliste på hvordan din markedsføring skal se ud:  

  • Nysgerrighed 
  • En god historie
  • Giv et løfte
  • Løse et problem

Du skal fortælle dem om deres problem eller smerte, og forklare hvordan DU kan løse det.  

Eksempler på headlines fra vores markedsføring:

Spild ikke tiden på kold canvas med dette hemmelige trick” 

Gør dine sælger til superstjerne med lead scoring” 

Steroider til din online markedsføring” 

MOFU: “Middle of funnel”  

Her er det så vigtigt, at man gør alt hvad man kan, for bygge på tilliden til den potentielle kunde. Det handler om at få sit budskab gjort klart ud til målgruppen, også kaldet dit “why”.  

Eksempler på headlines fra vores markedsføring

Fyld din pipeline med varme leads” 

Leadgenerering på autopilot” 

Først når du har det rigtige budskab, kan du begynde at arbejde med, at dele indholdet ud til målgruppen. Og det kan tage lidt tid at teste sig frem til de rigtige budskaber. Test et nyt budskab hver uge, indtil du rammer plet.  
 
”Det er ikke online markedsføring der ikke virker. Det er dit budskab til markedet.”  

Du kan nu begynde at dele MOFU op i kanaler, som en hjælp til hvordan du optimalt kan sende dit budskab ud til din målgruppe:  

  1. Hjemmeside
  2. Facebook
  3. Google Ads
  4. E-mail markedsføring 

Disse 4 kanaler er alt, hvad du skal bruge for sende dit budskab ud. Det er ikke nødvendigt at gøre det mere kompliceret, end det lyder.   

For at kommunikere godt ud på “MOFU” niveauet skal du vide 2 ting: 

  1. Hvad tror den potentielle kunde selv om deres nuværende situation, og tilgængelige løsninger? 
  2. Hvad skal de tro for at gøre forretning med dig?   

Husk, det vigtigste er, at indholdet er informerende og skaber værdi for din målgruppe, så de bliver til faste følgere af dit brand. 

Én ting er værdien, men den skal være tilpasset din målgruppe og modtager. De har ingen interesse i at høre om, hvad du kan gøre for andre – de vil høre om, hvad du kan gøre for dem. Det vil derfor være oplagt at opdele din målgruppe i segmenter, så du kan tilrettelægge målrettede budskaber til hvert enkelt segment. 

Husk, at mennesker handler med mennesker. Kemi og personlighed er altafgørende – også i B2B salg – glem gamle teorier og rationelle beslutninger. Tænk generelt mere i Human2Human, og hvordan du bliver spændende og interessant at lytte til. 

Tillid tager lang tid at opbygge, men kort tid at nedbryde.  
Giv værdi og være autentisk så mange gange du kan – og du er meget godt på vej! 

BOFU “Bottom of funnel”  

Det er tid til at gøre høsten klar. Det skal forstået på den måde, at du på dette niveau af tragten, har fået fortalt målgruppen det, som du gerne vil have, at de skal vide og hvormed er det næste punkt at lukke salget: 

  • Du har fremhævet den smerte de er i (EKSTREMT VIGTIGT) 
  • Du har vist dem køreplanen til at få hvad de vil have  

De ved nu “hvorfor”, de har brug for det du tilbyder. Derfor er det næste punkt nemlig dit tilbud til kunden.  

Dem som er på bunden af tragten kender din virksomhed, kan lide dig og er de ekstremt “hotte” leads hos din virksomhed.  

Hvad er et godt tilbud? Et godt tilbud her kunne for eksempel være at tilbyde en gratis demo på sit produkt.  

Her er eksempler på, hvordan du kan lade kunden afprøve dit produkt, du lærer dem systemet at kende, og skabe en loyal kunde, der er hos dig i lang tid.   

Eksempler fra vores markedsføring: 

“Flyt din pipeline med 100 gratis leads” 

“Få gratis 3 møder ved varme kundeemner” 

“Få en gratis strategi session med vores leadgenererings ekspert”

 

En kort opsummering på, hvad tragten skal indeholde fra toppen og ned:  

  1. Tiltræk – TOFU – COLD 
  2. Pleje – MOFU – WARM
  3. Høst – BOFU – HOT

Seneste indlæg

Billede der symbolisere at nogen besøger din hjemmeside

Se hvem der besøger din hjemmeside

Der er stor hjælp, hvis du gerne vil have en daglig liste af kvalificerede kundeemner at arbejde med. Med vores vores seneste opdatering af Prospects i Leadscoreapp, har du nu

Læs mere »
Billede der symbolisere en markedførings tragt

Marketing Funnels

Hvad er funnels, og hvordan kan du bruge det indenfor online markedsføring?  I dette blogindlæg vil jeg hjælpe dig med, at få en forståelse af hvad en

Læs mere »